185cc zijspan: update P.12

Alleen voor zelfbouw bikes - Only for custom made bikes

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

royal
forum gebruiker

Bericht door royal »

*geen sponsor* Racing Team schreef:het is een leuk project maar ik denk dat het niet veel nut heeft je hebt een ica blok van een kart 100cc zonder kopeling je moet hem straks gaan aandouwen en als je er te langzaam mee rijd vallen die dingen zo uit..je kunt ze nooit stationair laten lopen dus voor zoon project is zoon blok denk ik niet echt geschikt ik zou eerder een 100cc junior blok pakken die heben kopeling en die moet je met een boormachine aan de praat krijgen die zijn veel handiger en je rend je eigen niet kapot..

M.v.G...Mikey..Minibikey...
Ik wil kijken of er een koppeling op mijn gekregen kartblok past. Als dit niet het geval is (wat ik denk), dan koop ik een ander blok.
Dit blok is om de motor op het frame passend te maken, en kijken hoe het loopt met een 85 of 90 tands karttandwiel.
Een kart heeft natuurlijk veel power! echter als de kracht pas bij bijv. 50 km/u begint dan heb ik er niets aan en zal ik toch een tussenvertanding moeten maken. Er zijn spoken vele oplossingen rond door mijn hoofd, de meeste zijn moeilijk uitvoerbaar maargoed.. ik zal enkele dingen moeten laten uitbesteden, zoals: een tandwieladapter aan de velg laten lassen. Je snapt natuurlijk dat zo'n groot tandwiel waar vrij veel kracht op staat niet aan het wiel blijft zitten met 3 M5-boutjes, of de boutjes breken af of (nog eerder) de velg.
royal
forum gebruiker

Bericht door royal »

basjee schreef:juist hehe..
zal dan wel lekker remmen :wink:
Dat hoop ik.
Iedereen praat over opvoeren van auto's, brommers, etc. dat je betere remmen moet kopen. Wat een bullshit! Het gaat om de massa die je tot stilstand moet brengen. Om maar een voorbeeld te noemen, een auto van 300 pk of eenzelfde met slechts 100 pk die allebij 150 km/u rijden en allebei 1200 kilo wegen moeten allebei even hard remmen om de wagen tot stilstand te brengen.
ECHTER, een minibike met zijspan, 100cc kartblok en 2 personen weegt het dubbele van een normale minibike met rijder. Je moet dus 2x zoveel gewicht afremmen. Ik hoop dat daar 4 minibike-klauwen genoeg voor zijn!
MAAR met rechte schijven kun je alles goed afstellen en kom je al een heel eind. Het voordeel van zoveel remschijven/klauwen is dat je de remkracht per schijf een beetje verminderd, mits alle remmen goed werken.

Misschien heeft iemand het al opgemerkt dat er minibikewielen i.p.v. midibikewielen aan de bike zitten. Dat wil zeggen dat ik de remklauwen richting de wielen moet verplaatsen (naar binnen). Dus eerder kans op buiging/breken. Hetzelfde geldt als ik de remschijven naar buiten zet.
De boel moet even verstevigd worden dus!
Hetzelfde geldt voor het achtertandwiel.
Laatst gewijzigd door royal op ma 16 okt 2006, 19:14, 1 keer totaal gewijzigd.
GerbenW
forum gebruiker

Bericht door GerbenW »

word een grappig project !
Zelfbouw project !:wink:
http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=15968
royal
forum gebruiker

Bericht door royal »

Het project is stopgezet, het leek me te slap om met z'n 2-en op te zitten :( Tandwielen en remschijven die af zouden kunnen breken aan de velg. Scharnierpunten t.b.v. de vering die af kunnen breken door krachten die er schuin op komen te staan.

MAAR..ik ben bezig een minisidecar te ontwerpen in autocad, volgens het engelse wedstrijdreglement. Officieel mag er een 80cc 2-takt blok in of een 125cc 4-takt. Die blokjes zijn echter zeer schaars (en moeten nogal wat pk's hebben) dus het kan zijn dat er een crossmotorblok in komt.
Het wordt een schakelbike. Voor en achter een hydraulische rem, eentje met de voet te bedienen en de andere met de hand, of beiden met de voet en een reserverem te bedienen met een remhendel.

Ik heb:
+/-15 meter stalen buizen in verschillende maten
hydraulische remklauwen +schijven
een voorvork met kroonplaten en stuurpijpjes
kartvelgen in verschillende maten, met banden
Polyster voor de kappen

Nu moet ik eerst zorgen dat ik een motorblok heb.
Vervolgens kan ik naven laten maken om remschijven en een tandwiel aan de wielen te kunnen maken.
Daarna kan ik aan het frame beginnen. Dat wordt zelf gebogen en gelast. vervolgens wordt het fatsoenlijk door iemand anders afgelast.

Jullie zien de foto's en bouwtekeningen wel verschijnen!

Voorbeeldje:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door royal op za 21 okt 2006, 18:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Marvin15
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door Marvin15 »

Ik ben benieuwd hoe je met je voet wilt gaan remmen.
Als je een beetje wegligging wilt hebben zul je toch een kneeler moeten maken, en dat is nogal lastig om met je voet te remmen.
kleine_duivel
spammer

Bericht door kleine_duivel »

Marvin15 schreef:Ik ben benieuwd hoe je met je voet wilt gaan remmen.
Als je een beetje wegligging wilt hebben zul je toch een kneeler moeten maken, en dat is nogal lastig om met je voet te remmen.
dit komt wel meer voor hoor.

je ziet het wel op qauds , motoren, etc. :wink:
royal
forum gebruiker

Bericht door royal »

Nee hoor, je hoeft geen knee-down te maken. Je zit toch met z'n 2-en op dat ding, en het heeft 3 wielen!
De bestuurder rijdt, schakelt en beweegt een beetje mee met zijn bovenlichaam. De passagier gaat buiten het bakkie of klimt op de rug van de bestuurder.
Het is geen verzinsel wat ik ga bouwen, het is gebaseerd op een engelse klasse waarin ze met zelfbouw bikes rijden.
Je zit compleet anders op zo'n minibike dan op een 2-wieler. Je onderbenen liggen als het ware op een voetenplank. Zo kun je met je voeten remmen en schakelen (ergens bij het wiel ongeveer).

Schakel- en remarmen waar ik mijn neus/hak van mijn voeten in/tegen kan zetten worden zelf gemaakt.
Er zullen in de bike misschien nog meerdere kartonderdelen te pas komen.
bekfire
forum gebruiker

Bericht door bekfire »

errug gaaf orz.
kit replica!
kleine_duivel
spammer

Afbeelding
kont-slider?

kontdown 8)
basjee
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door basjee »

asdown :lol:
zal wel veel werk zijn om het te bouwen.
hydrolische remmen zijn wel handig.
(heb ik nu ook om mijn bike zitten)
ik wens je veel succes met het bouwen.
het bouwen is altijd heel erg leuk, maar neem er wel de tijd voor.
Anders heb je een bike die uit elkaar valt van ellende.
veel vermogen is ook zeker leuk.
Grote kerels op een belachelijk klein fietsje
Burnoutje
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door Burnoutje »

als het af is, lijkt het me wel mooi 8)
[url=http://www.burnoutje.n3t.nl][img]http://img87.imageshack.us/img87/2622/bannerbk9.jpg[/img][/url]
totalegekte
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door totalegekte »

ik ben benieuwd :!: :wink:

gr totalegekte
EVD
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door EVD »

royal schreef:
Dat hoop ik.
Iedereen praat over opvoeren van auto's, brommers, etc. dat je betere remmen moet kopen. Wat een bullshit! Het gaat om de massa die je tot stilstand moet brengen. Om maar een voorbeeld te noemen, een auto van 300 pk of eenzelfde met slechts 100 pk die allebij 150 km/u rijden en allebei 1200 kilo wegen moeten allebei even hard remmen om de wagen tot stilstand te brengen.
ECHTER, een minibike met zijspan, 100cc kartblok en 2 personen weegt het dubbele van een normale minibike met rijder. Je moet dus 2x zoveel gewicht afremmen. Ik hoop dat daar 4 minibike-klauwen genoeg voor zijn!
MAAR met rechte schijven kun je alles goed afstellen en kom je al een heel eind. Het voordeel van zoveel remschijven/klauwen is dat je de remkracht per schijf een beetje verminderd, mits alle remmen goed werken.

Misschien heeft iemand het al opgemerkt dat er minibikewielen i.p.v. midibikewielen aan de bike zitten. Dat wil zeggen dat ik de remklauwen richting de wielen moet verplaatsen (naar binnen). Dus eerder kans op buiging/breken. Hetzelfde geldt als ik de remschijven naar buiten zet.

sorry hier ben ik het niet mee eens! het gaat wel degelijk om hoeveel vermoge je bike heeft, want het gaat ook om de versnelling! hoe sneller je naar je top gaat hoe meer je moet afremmen! je moet niet alleen de massa nemen maar de energie die erin zit! dus hoe meer je bike getuned is (niet zo zeer in top maar in koppel) hoe betere remmen je nodig heb! hier heb ik het niet over op een constante snelheid rijde, waar jij je theorie op baseerd, maar als je dus versneld/optrekt! daar baseren de andere hun verhaal op
ik verwacht hier een quote op :wink:

gr erik
Laatst gewijzigd door EVD op zo 22 okt 2006, 14:11, 1 keer totaal gewijzigd.
[img]http://img186.imageshack.us/img186/5687/evdonderschriftcopyey6.jpg[/img]
Marvin15
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door Marvin15 »

royal schreef:
Nee hoor, je hoeft geen knee-down te maken. Je zit toch met z'n 2-en op dat ding, en het heeft 3 wielen!
De bestuurder rijdt, schakelt en beweegt een beetje mee met zijn bovenlichaam. De passagier gaat buiten het bakkie of klimt op de rug van de bestuurder.
Het is geen verzinsel wat ik ga bouwen, het is gebaseerd op een engelse klasse waarin ze met zelfbouw bikes rijden.
Je zit compleet anders op zo'n minibike dan op een 2-wieler. Je onderbenen liggen als het ware op een voetenplank. Zo kun je met je voeten remmen en schakelen (ergens bij het wiel ongeveer).

Schakel- en remarmen waar ik mijn neus/hak van mijn voeten in/tegen kan zetten worden zelf gemaakt.
Er zullen in de bike misschien nog meerdere kartonderdelen te pas komen.
Kneeler is wat anders als kneedown.
Kneeler betekend dat je op je knieen licht, en bijna languit gestrekt.
Op het plaatje zitten ze zo te zien op hun knieen in plaats van languit te liggen. Is wel makkelijker met remmen maar je hebt wel een hoger zwaartepunt.
kleine_duivel
spammer

EVD schreef:
royal schreef:
Dat hoop ik.

sorry hier ben ik het niet mee eens! het gaat wel degelijk om hoeveel vermoge je bike heeft, want het gaat ook om de versnelling! hoe sneller je naar je top gaat hoe meer je moet afremmen! je moet niet alleen de massa nemen maar de energie die erin zit! dus hoe meer je bike getuned is (niet zo zeer in top maar in koppel) hoe betere remmen je nodig heb! hier heb ik het wel van niet op een constante snelheid rijde, waar jij je theorie op baseerd, maar als je dus versneld/optrekt! daar baseren de andere hun verhaal op
ik verwacht hier een quote op :wink:

gr erik
mee eens , toen ik net me blata had merkte ik dat als ik met optrekken het gas losliet, hij nog wel wat meegaf voor hij ging "uitrollen"

dat moet die rem ook kunnen hebben, des te krachtiger de rem, des te beter.

en zoals je al zei: je moet het dubbele gewicht tot stilstand brengen!

een vrachtwagen 400 pk moet veel langer remmen dan een auto...
Plaats reactie