185cc zijspan: update P.12

Alleen voor zelfbouw bikes - Only for custom made bikes

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

royal
forum gebruiker

Bericht door royal »

EVD schreef:
royal schreef:
basjee schreef:juist hehe..
zal dan wel lekker remmen :wink:
Dat hoop ik.
Iedereen praat over opvoeren van auto's, brommers, etc. dat je betere remmen moet kopen. Wat een bullshit! Het gaat om de massa die je tot stilstand moet brengen. Om maar een voorbeeld te noemen, een auto van 300 pk of eenzelfde met slechts 100 pk die allebij 150 km/u rijden en allebei 1200 kilo wegen moeten allebei even hard remmen om de wagen tot stilstand te brengen.
ECHTER, een minibike met zijspan, 100cc kartblok en 2 personen weegt het dubbele van een normale minibike met rijder. Je moet dus 2x zoveel gewicht afremmen. Ik hoop dat daar 4 minibike-klauwen genoeg voor zijn!
MAAR met rechte schijven kun je alles goed afstellen en kom je al een heel eind. Het voordeel van zoveel remschijven/klauwen is dat je de remkracht per schijf een beetje verminderd, mits alle remmen goed werken.

Misschien heeft iemand het al opgemerkt dat er minibikewielen i.p.v. midibikewielen aan de bike zitten. Dat wil zeggen dat ik de remklauwen richting de wielen moet verplaatsen (naar binnen). Dus eerder kans op buiging/breken. Hetzelfde geldt als ik de remschijven naar buiten zet.
De boel moet even verstevigd worden dus!
Hetzelfde geldt voor het achtertandwiel.

sorry hier ben ik het niet mee eens! het gaat wel degelijk om hoeveel vermoge je bike heeft, want het gaat ook om de versnelling! hoe sneller je naar je top gaat hoe meer je moet afremmen! je moet niet alleen de massa nemen maar de energie die erin zit! dus hoe meer je bike getuned is (niet zo zeer in top maar in koppel) hoe betere remmen je nodig heb! hier heb ik het niet over op een constante snelheid rijde, waar jij je theorie op baseerd, maar als je dus versneld/optrekt! daar baseren de andere hun verhaal op
ik verwacht hier een quote op :wink:

gr erik
Maar ik geef geen gas terwijl ik rem.

De koppeling kan nog wel vast zitten aan de kom zeg maar, maar dat vind ik echt te verwaarlozen. Dat is bij een standaard bike ook zo.

Als een gewone bike bijvoorbeeld 50 haalt op een baan en een getunede 70 dan moet de getunede natuurlijk wel ff harder remmen alle 2 de bikes hun top op dezelfde baanpositie hebben.

Maar goed,
ik heb 2 voorremmen (compleet met pompjes) met nieuwe blokjes en 2 vrij kleine scooterremschijven. Moet goed komen dus!
EVD
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door EVD »

heeft niks met gas geven te make,

als 2 bikes alle 2 op dat moment op 80km zitten
maar de ene bike ging naar 80 in 15 seconde en de andere bike in 30 seconde dan moet de bike die het snelst versnelt (15sec) vele male harder remmen dan de andere bike, aangezien je met meer energie aan komt rijde.

MAAR als alle 2 de bikes al een tijdje op 80km rede dan had jij gelijk,
maar aangezien ik aan neem dat jij niet altijd 1 snelheid rijd!

geloof mij nou maar :wink:

grtz erik
[img]http://img186.imageshack.us/img186/5687/evdonderschriftcopyey6.jpg[/img]
steurtje
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door steurtje »

EVD schreef:heeft niks met gas geven te make,

als 2 bikes alle 2 op dat moment op 80km zitten
maar de ene bike ging naar 80 in 15 seconde en de andere bike in 30 seconde dan moet de bike die het snelst versnelt (15sec) vele male harder remmen dan de andere bike, aangezien je met meer energie aan komt rijde.

MAAR als alle 2 de bikes al een tijdje op 80km rede dan had jij gelijk,
maar aangezien ik aan neem dat jij niet altijd 1 snelheid rijd!

geloof mij nou maar :wink:

grtz erik
Hm.. beetje vaag van jouw...

als de een harder trekt dan de ander en alle bij 80 rijden ze moeten allebij vn 80 afremmen dus dat maakt niets uit
rijden ze 50 moeten ze allebij van 50 af remmen!

het op trekken heeft her echt niets mee te maken want ook ik geef geen gas en rem tegelijk hoor ik weet niet wat jij van plan bent?

ma goed succes met je bike!
EVD
forum gebruiker
Contacteer:

Bericht door EVD »

het gaat tog om met hoeveel kracht en hoe snel je naar die snelheid gaat!

ik kan het niet beter uitleggen, dus vraag het maar aan je Natuur/scheikunde docent!

grtz erik
[img]http://img186.imageshack.us/img186/5687/evdonderschriftcopyey6.jpg[/img]
steurtje
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door steurtje »

EVD schreef:het gaat tog om met hoeveel kracht en hoe snel je naar die snelheid gaat!

ik kan het niet beter uitleggen, dus vraag het maar aan je Natuur/scheikunde docent!

grtz erik
uhu in de theorie is alles zow makkelijk

maar in praktijk komt het vaak anders uit!

maar goed laten we hier niet heel het toppic over die remmen hebben :wink:
royal
forum gebruiker

Bericht door royal »

Ja ik kan er ook nog steeds geen verband in zien tussen optrekken en afremmen maargoed, wat kan mij het verrekke. Als ie maar remt 8)
royal
forum gebruiker

Bericht door royal »

Even een update:

Binnenkort ga ik even kijken naar een motorblok. Waarschijnlijk koop ik een crossmotor waar het blok en de uitlaat af gaan. Ik heb al een 185cc 2-takt op het oog.

Het is nu een kwestie van mijn ontwerp in autocad afmaken.

Wanneer ik een motorblok heb, kunnen er assen en naven gedraaid worden. Deze ontwerp ik zelf, het draaien besteed ik uit.
Ondertussen kan ik aan mijn frame gaan zagen/slijpen/buigen/lassen. Het frame wordt op een mdf-plaat gemaakt en slechts gehecht, het aflassen wordt ook uitbesteed.

Screen-shots van het ontworpen frame komen snel.
Na oplevering (lente 2007 8) ) van de bike zijn alle bouwtekeningen beschikbaar voor de liefhebbers.

Wat foto's:

2 voorremklauwen van een scooters (gilera runner) met nieuwe blokjes:
Afbeelding

Een van de rempompen, deze worden met de voet bediend:
Afbeelding

2 Remschijven van scooters:
Afbeelding

Stel kartwielen:
Afbeelding

Stalen buizen in verschillende diameters:
Afbeelding

Plaat om het frame op te maken:
Afbeelding

Een van de kroonplaten:
Afbeelding

Traanplaat wat op maat gemaakt moet worden voor de rechter-"been"plank. In het zijspangedeelte zelf komt ook wat traanplaat:
Afbeelding
ditmar

traanplaat delen

Bericht door ditmar »

zijn dat traanplaatdelen om een trap te bekleden :?
royal
forum gebruiker

Bericht door royal »

Ja, van dat stuk wordt een plankje gemaakt waar ik mijn onderbeen op kan leggen. Die traptree kost nog geen 4 euro. Weet je wat een stuk traanplaat wel niet kost?
Ik ook niet, maar als ik traanplaat in het zijspanbakkie heb gelegd, weet ik het je te vertellen :lol:
ditmar

traanplaat

Bericht door ditmar »

heel veel me pa is er al eens om geweest niet op de prijs gelet komt ie bij de kassa ohw das toch redelijk veel
was iets van 60 euro voor net iets meer dan 1m2
taz22
forum gebruiker

Bericht door taz22 »

bij de praxis 40€ voor 1/2M² echt, waarom zo duur? gewoon plaat die ze door een wals halen. gewoon aluminium kost plaat 20€ ofzo. voor 1/2m²

dom.

maar ziet er goed uit. hoe wil je alleen die voor kuip maken? of wil je dat niet doen?
royal
forum gebruiker

Bericht door royal »

Natuurlijk komt er een kuipje op!
Pas als de bike zelf helemaal af is wordt de kuip gemaakt.
Ik wil de bike wel een beetje bedekken, dus het moet niet een soort van naked bike worden

Deze is wel extreem goed:
Afbeelding

Deze iets simpeler, alleen een voorkuip, wielbeschermer en een zitje:
Afbeelding

Hoe ik het ga maken ligt een beetje van de koeling etc. af.
Ik heb nog wat oude mini- en midibike kappen liggen, hier gebruik ik in elk geval het zitje. Voor de kuip maak ik een geraamte van kippengaas. Het gaas bekleed ik met plastic folie. Vervolgens heel veel polyester matjes aanbrengen om zo de kuip te creëren. Mocht dit niet netjes lukken kan ik altijd nog kuipdelen van mijn oude mini's op maat maken en gebruiken als "mal-delen" als je begrijpt wat ik bedoel.
Komt goed..
PENFAST
forum gebruiker

Bericht door PENFAST »

ik ben echt benieuwd hoe het er uit gaat zien :lol: maar als ik zo die andere zie wordt het wel tof :twisted:
GRC RR: http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?p=296852#296852
royal
forum gebruiker

Bericht door royal »

Zo de onderkant van het frame staat in CAD. De vorm van het frame is deels gejat van een Ierse bouwster.
Ik heb al enkele framedelen gefabriceerd, als ik alle framedelen op maat heb ga ik ze op de uiteinden zo slijpen dat alles goed aan sluit (dit is nu al meegenomen in de berekening van de lengtes). En natuurlijk komt het frame in elkaar te staan volgens de door mij bepaalde maten en met een tolerantie van maximaal 1mm (das beter dan een chinees :P ).

Morgenavond ga ik kijken naar een crossmotor ten behoeve van het motorblok.

Dit heb ik in CAD staan
Afbeelding

Het idee komt van dit frame
Afbeelding

En, ja..dat zie je goed. Het tandwiel en de schijfrem zitten aan dezelfde kant van het wiel. Het wiel staat wat naar rechts ten opzichte van het voorwiel. Tijdens bochten naar rechts heb je een zijspan die het karretje recht houdt, tijdens een bocht naar links moet de passagier toch echt uit de zijspan gaan hangen anders krijg je een 2 wieler. Door het achterwiel wat naar rechts te verplaatsen kun je wat sneller/makkelijker door een bocht naar links..wel makkelijk als je er in je 1-tje op zit, want tot nu toe zijn er geen vrijwilligers in mijn vriendenkring die in de zijspan willen zitten. Ze denken dat het mijn dood wordt.. :lol:
royal
forum gebruiker

Bericht door royal »

Ik heb een 185cc crossmotor gekocht ten behoeve van het hart van de minizijspan :lol:
De motor rijdt lekker door :twisted: Het blokje is al gedeeltelijk uit elkaar geweest, het zag er verder allemaal prima uit. Het oliepompje is er af gehaald en de aansluitingen op de cilinder dicht gemaakt. Vanaf nu wordt er mengsmering gebruikt (zelfde als voor een 40cc mini).
Nog even wat zand tussen het vliegwiel en de ontsteking uithalen en dan gaat het blokje weer terug onder de motor. De afstelling moet ik nog iets verfijnen. Daarna wordt het motorblokje gezandstraalt voor een nieuwe laklaag. Ook gaat het blok nog een keer uit elkaar voor het vervangen van pakkingen en lagers.

Het deel van de motorframe waar het blok in hangt wordt waarschijnlijk afgeslepen en gebruikt voor de minizijspan, dit scheelt toch weer wat werk.

De rest van de motor gaat de kliko in..

Motorblok, nog een beetje vies:
Afbeelding

Het frame:
Afbeelding
Plaats reactie