Mono-arm
Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab
- rossi-nr.1
- forum gebruiker
- Berichten: 2483
- Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Mono-arm
hallo medebikers
ik zag een tijd geleden, deze 2 foto's van een mono arm.
ik vind dit zeer mooi en wil er ook aan beginnen(na de schravenpolder race)
maar nu komt het:
hoe zullen jullie het aanpakken??
zou een holle pijp net als frame genoeg zijn??(of 4kant hol profiel van 2mm dikke wand)
of zouden jullie dit massief maken??
en de slag(om je ketting enz. te ontwijken) die erin zit, hoe zullen jullie die maken??
ikzelf zat dit te bedenken:
aan de achterkant me 8eras vastlassen(om speling te voorkomen)
de arm zelf te ''laseren'' (kan tot op 6cm dikke plaat)
of als het ook hol kan worden, zelf buigen.
(pijp zoals dat frame lijkt me wel mooi)
en lagers op de punten waarop hij scharniert(logisch)
nu jullie mening
ik zag een tijd geleden, deze 2 foto's van een mono arm.
ik vind dit zeer mooi en wil er ook aan beginnen(na de schravenpolder race)
maar nu komt het:
hoe zullen jullie het aanpakken??
zou een holle pijp net als frame genoeg zijn??(of 4kant hol profiel van 2mm dikke wand)
of zouden jullie dit massief maken??
en de slag(om je ketting enz. te ontwijken) die erin zit, hoe zullen jullie die maken??
ikzelf zat dit te bedenken:
aan de achterkant me 8eras vastlassen(om speling te voorkomen)
de arm zelf te ''laseren'' (kan tot op 6cm dikke plaat)
of als het ook hol kan worden, zelf buigen.
(pijp zoals dat frame lijkt me wel mooi)
en lagers op de punten waarop hij scharniert(logisch)
nu jullie mening
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)
EEN NIEUWE SITE!!!
http://raceteamvangeel.nl/
EEN NIEUWE SITE!!!
http://raceteamvangeel.nl/
- rossi-nr.1
- forum gebruiker
- Berichten: 2483
- Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
heb zelf een draaiband thuis, dus wou de velg al blinkend draaien.Markie schreef:hmmn die velgen moet je dan ook zelf draaien!
voor de rest kan ik je weinig tips geven dit is iets te moeilijk.....
Maar wel mooi!!
ook het deel wat uitsteekt 8er(voor schijf op te doen) draai ik er dan helemaal af.
owjah
ik wil me 8erschijf naar voren plaatsen maar kan dat??
als ik zo kijk dan is het 8ervelgdeel van schijfkant breder enz.
iemand dit al een geprobeerd?
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)
EEN NIEUWE SITE!!!
http://raceteamvangeel.nl/
EEN NIEUWE SITE!!!
http://raceteamvangeel.nl/
monoarm
Hallo rossi nr1,
De afgebeelde bike is mijn minibike!
Ik heb hierbij gebruik gemaakt van 6mm staalplaat en deze zo in elkaar gelast zodat deze hol is.
Nu is mijn vraag welk blok ga je hierbij gebruiken?
Een puchblok is veel te lang voor deze constuctie, je hebt namelijk niet genoeg ruimte achter je blok.
De kettingspanner zit bij deze namelijk in het ophangpunt van het frame, en niet zoals gewoonlijk bij de achteras.
Dit kan ook niet, omdat anders je remklauw de velg zal raken bij het stellen van de ketting.
Je kunt hierbij wel de 6,5 inch wielen gebruiken, maar je moet hierbij wel zelf een achternaaf draaien waarbij de lagers dan in de achterbrug zijn gemonteerd, en niet in de naaf.
Heb je meer vragen dan hoor ik het wel.
Even voor de duidelijkheid, een holle buis is veel sterker dan een masief rond metaal!!!!!!!
De afgebeelde bike is mijn minibike!
Ik heb hierbij gebruik gemaakt van 6mm staalplaat en deze zo in elkaar gelast zodat deze hol is.
Nu is mijn vraag welk blok ga je hierbij gebruiken?
Een puchblok is veel te lang voor deze constuctie, je hebt namelijk niet genoeg ruimte achter je blok.
De kettingspanner zit bij deze namelijk in het ophangpunt van het frame, en niet zoals gewoonlijk bij de achteras.
Dit kan ook niet, omdat anders je remklauw de velg zal raken bij het stellen van de ketting.
Je kunt hierbij wel de 6,5 inch wielen gebruiken, maar je moet hierbij wel zelf een achternaaf draaien waarbij de lagers dan in de achterbrug zijn gemonteerd, en niet in de naaf.
Heb je meer vragen dan hoor ik het wel.
Even voor de duidelijkheid, een holle buis is veel sterker dan een masief rond metaal!!!!!!!
- rossi-nr.1
- forum gebruiker
- Berichten: 2483
- Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: monoarm
heb jij het ook met puchblok geprobeerd??Ronnie schreef:Hallo rossi nr1,
De afgebeelde bike is mijn minibike!
Ik heb hierbij gebruik gemaakt van 6mm staalplaat en deze zo in elkaar gelast zodat deze hol is.
Nu is mijn vraag welk blok ga je hierbij gebruiken?
Een puchblok is veel te lang voor deze constuctie, je hebt namelijk niet genoeg ruimte achter je blok.
De kettingspanner zit bij deze namelijk in het ophangpunt van het frame, en niet zoals gewoonlijk bij de achteras.
Dit kan ook niet, omdat anders je remklauw de velg zal raken bij het stellen van de ketting.
Je kunt hierbij wel de 6,5 inch wielen gebruiken, maar je moet hierbij wel zelf een achternaaf draaien waarbij de lagers dan in de achterbrug zijn gemonteerd, en niet in de naaf.
Heb je meer vragen dan hoor ik het wel.
Even voor de duidelijkheid, een holle buis is veel sterker dan een masief rond metaal!!!!!!!
ikzelf zat er aan te denken om het blok iets te kunnen verstellen ipv de band.
een 4 inch velg enz. gaat niet?? moet het persé 6,5 inch zijn?
wat waren de verdere problemen??
alvast bedankt
erwin
ps: zeer toffe bike!
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)
EEN NIEUWE SITE!!!
http://raceteamvangeel.nl/
EEN NIEUWE SITE!!!
http://raceteamvangeel.nl/
monoarm
het gedeelte van de achterbrug dat via twee bouten in het frame zit bestaat uit een stevige ronde buis (32mm).
dit moet stevig zijn anders gaat de achterbrug buigen ten opzichte van het frame, met alle nare gevolgen van dien.
Je gebruikt tenslotte maar een kant.
deze kant moet wel stevig zijn aangesloten op beide zijden van het frame.
Je hebt dus gewoon geen ruimte achter een puchblok.
Het wil wel, maar dan wordt je bike te lang.
valt buiten de tolerantie van 1000 mm.
Met 4 inch velgen kom je niet weg, omdat dan het gedeelte tussen de rand van de velg en het tandwiel te dun is, je houd niet genoeg vlees over op dit punt van de achterbrug (dit gaat echt buigen tijdens het racen).
De velg zou dan de achterbrug kunnen raken.
Neem dat maar van mij aan, ik ben er een flinke tijd mee bezig geweest om alles uit te meten, en ben daarbij tot de conclusie gekomen dat het alleen met 6,5 inch wielen gaat.
hoe wou je anders gaan remmen met je achterwiel?
de remschijf met remklauw kan naar een kleine aanpassing zo binnen in de velg.
dit moet stevig zijn anders gaat de achterbrug buigen ten opzichte van het frame, met alle nare gevolgen van dien.
Je gebruikt tenslotte maar een kant.
deze kant moet wel stevig zijn aangesloten op beide zijden van het frame.
Je hebt dus gewoon geen ruimte achter een puchblok.
Het wil wel, maar dan wordt je bike te lang.
valt buiten de tolerantie van 1000 mm.
Met 4 inch velgen kom je niet weg, omdat dan het gedeelte tussen de rand van de velg en het tandwiel te dun is, je houd niet genoeg vlees over op dit punt van de achterbrug (dit gaat echt buigen tijdens het racen).
De velg zou dan de achterbrug kunnen raken.
Neem dat maar van mij aan, ik ben er een flinke tijd mee bezig geweest om alles uit te meten, en ben daarbij tot de conclusie gekomen dat het alleen met 6,5 inch wielen gaat.
hoe wou je anders gaan remmen met je achterwiel?
de remschijf met remklauw kan naar een kleine aanpassing zo binnen in de velg.
- rossi-nr.1
- forum gebruiker
- Berichten: 2483
- Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
- rossi-nr.1
- forum gebruiker
- Berichten: 2483
- Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
euj ronnie
heb je nog tekeningen van je mono-arm??
en dat stangetje bij jouw is dat vering?? of tijdelijke oplossing??
en is elk peusjo blok zo?? of heb je zelf die ketting er rechtstreeks opgefixt??
gr.
erwin
heb je nog tekeningen van je mono-arm??
en dat stangetje bij jouw is dat vering?? of tijdelijke oplossing??
en is elk peusjo blok zo?? of heb je zelf die ketting er rechtstreeks opgefixt??
gr.
erwin
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)
EEN NIEUWE SITE!!!
http://raceteamvangeel.nl/
EEN NIEUWE SITE!!!
http://raceteamvangeel.nl/
monoarm
Ik zal eens gaan kijken of ik nog wat heb liggen.
Ik heb hem eerst van karton gemaakt om te kijken of alles past.
Dat peugot blok is geheel standaard (peugot 103).
MAAR,,,,, Ik heb op het carter een aluminium plaat bevestigd met daarop een eigen gedraaid en gefreesd koppelingshuis met daarin een echte polini minibike koppeling.
Heb de krukas in de draaibank op maat gedraaid en ingekort voor deze koppeling.
Het mooie is nu, ik heb het zelfde systeem als een polini minibike maar dan met een 70cc en ook met een electonische ontsteking zoals op een polini.
reken maar dat dat hard zal gaan.
O,ja dat stangetje is een nood oplossing, heb ik gebruikt om hem even in elkaar zetten, net als de voorvork deze is nog te lang en nog niet compleet.
als je nog op zoek bent naar zo'n carter met koppelingshuisgrondplaat, ik heb er nog 1 op deze past gewoon het buitenkoppelingshuis van een echte polini.
Is wel te koop (maar niet echt goedkoop, zit veel werk in)
Ik heb hem eerst van karton gemaakt om te kijken of alles past.
Dat peugot blok is geheel standaard (peugot 103).
MAAR,,,,, Ik heb op het carter een aluminium plaat bevestigd met daarop een eigen gedraaid en gefreesd koppelingshuis met daarin een echte polini minibike koppeling.
Heb de krukas in de draaibank op maat gedraaid en ingekort voor deze koppeling.
Het mooie is nu, ik heb het zelfde systeem als een polini minibike maar dan met een 70cc en ook met een electonische ontsteking zoals op een polini.
reken maar dat dat hard zal gaan.
O,ja dat stangetje is een nood oplossing, heb ik gebruikt om hem even in elkaar zetten, net als de voorvork deze is nog te lang en nog niet compleet.
als je nog op zoek bent naar zo'n carter met koppelingshuisgrondplaat, ik heb er nog 1 op deze past gewoon het buitenkoppelingshuis van een echte polini.
Is wel te koop (maar niet echt goedkoop, zit veel werk in)