as ontbreekt

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: minipower, Patrick, Lg tweewielers, DMZohrab

Plaats reactie
Gebruikersavatar
mark007
forum gebruiker
Berichten: 799
Lid geworden op: ma 29 mar 2004, 20:56
Locatie: Dokkum

as ontbreekt

Bericht door mark007 »

hoi,

Nou heb ik naven gekocht van een puch maar nou zit ik met een groot probleem namelijk:

Ik heb alleen een voornaaf en een achternaaf plus remdeksels met remsegmenten maar, verder zitten er geen cupjes in en nix dus gewoon kaal.

Nou ben ik naar de brommerboer geweest en die zegt dat de assen vrij prijzig zijn :( en ook de inhoud van alles wat er in hoort.

Hebben jullie ook een idee hoe ik zelf iets kan maken?

alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Ronnie
forum gebruiker
Berichten: 455
Lid geworden op: di 27 mei 2003, 09:15

as?

Bericht door Ronnie »

laat je naafjes aan beide kanten bij de lagerpunten uitdraaien zodat er een gewoon (echt) lager in kan, met 10mm gat.
Nu kun je gewoon een wilkeurige 10mm steekas gebruiken.
Let er wel op dat je tussen de lagers een bus monteerd anders draai je je lagers kapot bij het vastzetten van het wiel.
deze bus kun je maken van een stukje ronde buis die je op maat zaagt, zodat deze in de naaf tussen de twee lagers komt te zitten.
deze lagers blijven dan ook heel.
De gewone puch lagers gaan kapot omdat zo'n naaf in een minibike veel harder rond draait dan in een gewone puch. :wink:

Veel sucses gewenst RW
Gebruikersavatar
mark007
forum gebruiker
Berichten: 799
Lid geworden op: ma 29 mar 2004, 20:56
Locatie: Dokkum

Bericht door mark007 »

er zijn meerdere lagers met een binnengat van 10 mm leverbaar, maar hoe breed en welke buitendiameter heb ik dan nodig?
en zijn er zo ook Passende 10 mm asjes verkrijgbaar of moet je deze ook zelf maken?

Mvg. Mark
Gebruikersavatar
John_W
forum gebruiker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Bericht door John_W »

Heb zelf complete assen (M12x1) met cupjes, contramoeren etc via plaatselijke brommerboer. Deze zijn extra lang zoadat ze in mijn bike ook pasten. Kosten ca 11,50 euro. Moest er alleen nog handje kogels bijkopen.
Gebruikersavatar
Ronnie
forum gebruiker
Berichten: 455
Lid geworden op: di 27 mei 2003, 09:15

steekas

Bericht door Ronnie »

Beetje creatief meten, en kijken welke lagers het meest geschikt zijn om te monteren.
Steekas kun je gewoon bestellen bij vacirca polini nederland of bij hop motorsport.
kijk maar eens op www.hopmotorsport.nl bij de onderdelen online.
Er staat zelfs een afbeelding bij.
Ik heb een kameraad die ook deze oplossing heeft gebruikt, en het werkte perfect.
En nooit meer je wiellagers kapot, en je hoeft ze nooit meer na te stellen. :D

O'ja de voor/achteras kost ongeveer 3 euro per stuk bij
www.blata-import.nl
Zie de onderdelen online op deze site.
Gebruikersavatar
mark007
forum gebruiker
Berichten: 799
Lid geworden op: ma 29 mar 2004, 20:56
Locatie: Dokkum

Bericht door mark007 »

John_W schreef:Heb zelf complete assen (M12x1) met cupjes, contramoeren etc via plaatselijke brommerboer. Deze zijn extra lang zoadat ze in mijn bike ook pasten. Kosten ca 11,50 euro. Moest er alleen nog handje kogels bijkopen.
was dit 11,50 per as of voor beide assen. Ik ben namelijk naar de brommerboer geweest en die zei dat het hardstikke duur zou worden :roll:
Gebruikersavatar
John_W
forum gebruiker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Bericht door John_W »

Was per stuk. Zijn soort standaard vervangingsassen, bruikbaar voor meerdere bromfietsen met Leleu trommels. Deze zijn helemaal compleet en in grotere lengtes indien nodig.

Ik denk dat het woord duur meer iets betekend van: Ik moet er moeite voor doen en daar heb ik weinig zin in.
Gebruikersavatar
Ronnie
forum gebruiker
Berichten: 455
Lid geworden op: di 27 mei 2003, 09:15

as

Bericht door Ronnie »

Let hierbij wel even op dat er verschil zit in imitatie en origineel.
Imitatie is goedkoop en slecht van kwaliteit en het origineel is erg duur, maar ook veel beter.
Maar het gaat kwalitatief gezien veel beter met echte lagers.
Op hoge snelheden zijn die verstelbare cups in imitatie zo versleten de originele doen het dan wat beter, maar toch!!!!!!

Zo'n cup draait in een minibike veel sneller dan in een puchwiel, hierop zijn deze lagers niet berekend.

Kijk maar eens bij een opgevoerde puch, bijna alle achterwielen vertonen al speling.
Dit komt puur door de snelheid.
Gebruikersavatar
mark007
forum gebruiker
Berichten: 799
Lid geworden op: ma 29 mar 2004, 20:56
Locatie: Dokkum

Bericht door mark007 »

dus ik moet 2 lagers kopen van een doorsnede van 10 mm?

Dan de hele lengte opmeten en zo'n gat boren aan allebeide kanten?

Dan 2 buisjes zagen die van de lager tot de binnenkant van de segmenten gaan en ook aan de andere kant?

En dan de as erdoor en vast draaien of vergeet ik nog iets?

Mvg. Mark

P.S ronnie heb je misschien msn?
Gebruikersavatar
Ronnie
forum gebruiker
Berichten: 455
Lid geworden op: di 27 mei 2003, 09:15

lagers

Bericht door Ronnie »

Je moet er geen gat in boren, want die krijg je nooit in het midden.
Je moet deze draaien op een draaibank.

1: haal de cups uit de naaf en meet deze op, zijn ze bijvoorbeeld 28mm
doorsnee.
Dan neem je 30mm lagers met een binnendiameter van 10mm
2: klem nu je naaf in de drieklauw van de draaibank en draai je naaf op
maat zodat je de lagers op de plek waar daar straks de cups zaten
er in kunnen worden geperst.
3: Zorg er nu voor dat je een buisje maakt die om de as past en die
straks exact en zonder speling tussen de lagers past.
4: pers aan 1 kant het lager in de naaf, doe dan vanaf de andere kant het
buisje in de naaf.
Je kunt nu ook zien of je buisje te lang of te kort is.
Deze moet exact zo lang zijn als het uitgedraaide gedeelte waar je
lager in moet.
5: Pers nu ook aan deze zijde het lager in de naaf, je hebt dus nu eerst
lager dan een opvulbus en dan weer een lager.
6: laat nu door iemand op een draaibank twee aluminium bussen draaien
die om de as passen.
7: steek nu 1 zo'n alu busje op de steekas en druk deze as door de lagers
van de naaf, doe dan aan de andere zijde ook het busje op de as.
8: Je kunt nu van bus tot bus opmeten wat de breedte van je achterbrug
moet worden.
9: bij het bepalen van de lengte van de alu busjes moet je met
het volgende rekening houden; het midden van het wiel en het
tandwiel of tandwieladapter. :idea:

kom je er niet uit, stuur mij dan even een PB (persoonlijk bericht)
Met daarin je email adress dan maak ik een tekening (schets) voor je

veel sucses gewenst R.W.
Plaats reactie