Hallo, ik heb hier maar ff een topic geopend ipv dat kleine stukje bij 'lassen van ronde pijp'.
Weet iemand misschien hoe je het beste te werk kan gaan bij het maken van een expansie uitlaat bij;
- het bereken van de inhoud en/of vorm
- het buigen/vormen van het ijzer
- materiaalkeuze (aantal mm van het ijzer)
Ik had gehoord dat er ook een programma zou zijn waarbij je simpel de vorm van het expansiegedeelte kon bereken. Heeft iemand hier ooit van gehoord of heeft iemand misschien dat programma?
Alvast bedankt!
Mzzls Marijn
Vragen over zelfmaken van expansie uitlaat
Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab
>de volgende tekst heb ik van een site van kreidler ik hoop dat je er iets mee bent
>We hebben in MOTO 73 nr. 9 al gezien wat de maten voor een wegracepijp moeten worden, maar het is wel goed om eerst een crosspijp te fabriceren, óók als u wilt gaan wegracen. Zodoende krijgt u ook van de invloed, die een uitlaatpijp kan hebben, een indruk. We gaan nu met behulp van de formules uit MOTO 73 nr. 9 een crosspijp berekenen. Als maximumtoerental kiezen we 13.000, en het minimum stellen we op 9.000. De lengte van de bocht plus het uitlaatgedeelte aan de cilinder houden we weer op 230 mm, wat bij de liggende cilinder van een Kreidler wel haalbaar is (Weet u nog? Hoe korter de uitlaatbocht hoe beter). De lengte vanaf de zuiger tot het begin van de achterste conus berekenen we volgens de formule:L max. = 7500/n max, in dit geval wordt L max. dus 7500/13.000 = 0,577 m.L min. wordt op dezelfde manier berekend; L min. = 850 mm. De voorste conus wordt dan 577 - 230 = 347 mm lang. Voor de hoek van die conus kiezen we weer 8°.De diameter van het dikke eind wordt zodoende Ø 78 mm. Voor de tailpijp nemen we een diameter vao Ø 15 mm; de hoek van de achterste conus is dan 13°.Ik kan me voorstellen dat dit gegoochel met formules en getallen niet voor iedereen even gemakkelijk te volgen is, maar als u er moeite mee hebt, is er altijd wel iemand in de buurt om assistentie te verlenen; elke Havo-scholier kan het namelijk zonder veel moeite voor u uitrekenen. Trouwens, u krijgt alle maten hier voorgeschoteld. Tot zover de crosspijp.De maten voor de racepijp heb ik al gegeven in MOTO 73 nr. 9, maar ik herhaal deze maten nog eens in de tekeningen van de beide uitlaten. U kunt nu met een plaat staal gaan worstelen om te trachten een uitlaat te fabriceren die de gewenste maten heeft, maar dan moet u natuurlijk wel weten hoe u die staalplaat (0,75 mm dikte werkt het makkelijkst) moet uitknippen in de gewenste vorm, de zogenaamde uitslag. Ook daar zijn formules voor. U zult wel denken: "Daar komt-ie weer met zijn formules". Maar ik voel met u mee; ook nu weer vermeld ik niet alleen de formules, maar ook de kant-en-klare maten.Zoals u ziet hebben alle maten van de getekende conus een letter gekregen: d is de kleinste diameter, D is de grootste. L is de lengte van de conus. Bij de uitslag is R de straal die we met een passer op de staalplaat moeten krassen, en K is de koorde die we daarna op die kras moeten afmeten. Daar komen de formules weer. Voor de voorste conus is R = 564 mm. Daar hebben we dan wel een knoert van een passer voor nodig.Die maken we zelf; gewoon een lat met twee spijkers die 564 mm van elkaar zitten. K = 240 mm.De maten voor de achterste conus zijn: R = 337 mm, K = 238 mm.De maten voor de uitslagen van de wegracepijp zal ik er maar meteen achteraan geven. Voor de voorste conus zijn de maten: R = 483 mm, K = 212 mm.De maten voor de achterste conus zijn: R = 160 mm, K = 198 mm.Net als bij het vergroten van de cilinderpoorten zijn er ook bij het maken van deze expansiepijpen diverse mogelijkheden om uzelf te beschadigen. Als u de uitslagen gaat uitknippen ontstaan aan de randen van de staalplaat heel scherpe randen en uitsteeksels. Werk daarom bij het knippen altijd met handschoenen. Als u dat niet doet, loopt gegarandeerd binnen een minuut naar pleisters te zoeken.Het rondbuigen van de plaat is iets dat u al doende moet leren. Het beste gaat dat om een stuk pijp of iets dergelijks, welke een iets kleinere diameter heeft dan de kleinste opening in de conus. En gebruik vooral geen hamer! Gewoon met uw duimen bereikt u het mooiste resultaat. Alleen de randjes die tegen elkaar komen, mag u vo6r het lassen met een hamer iets omtikken.Dat lassen van die dunne plaat moet ook geleerd worden; eerst daarom het afval van het knippen "aan elkaar braden" om wat routine bij het lassen op te doen; dan is de kans kleiner dat u om de twee centimeter een gat in de expansiepijp brandt bij het lassen.
>We hebben in MOTO 73 nr. 9 al gezien wat de maten voor een wegracepijp moeten worden, maar het is wel goed om eerst een crosspijp te fabriceren, óók als u wilt gaan wegracen. Zodoende krijgt u ook van de invloed, die een uitlaatpijp kan hebben, een indruk. We gaan nu met behulp van de formules uit MOTO 73 nr. 9 een crosspijp berekenen. Als maximumtoerental kiezen we 13.000, en het minimum stellen we op 9.000. De lengte van de bocht plus het uitlaatgedeelte aan de cilinder houden we weer op 230 mm, wat bij de liggende cilinder van een Kreidler wel haalbaar is (Weet u nog? Hoe korter de uitlaatbocht hoe beter). De lengte vanaf de zuiger tot het begin van de achterste conus berekenen we volgens de formule:L max. = 7500/n max, in dit geval wordt L max. dus 7500/13.000 = 0,577 m.L min. wordt op dezelfde manier berekend; L min. = 850 mm. De voorste conus wordt dan 577 - 230 = 347 mm lang. Voor de hoek van die conus kiezen we weer 8°.De diameter van het dikke eind wordt zodoende Ø 78 mm. Voor de tailpijp nemen we een diameter vao Ø 15 mm; de hoek van de achterste conus is dan 13°.Ik kan me voorstellen dat dit gegoochel met formules en getallen niet voor iedereen even gemakkelijk te volgen is, maar als u er moeite mee hebt, is er altijd wel iemand in de buurt om assistentie te verlenen; elke Havo-scholier kan het namelijk zonder veel moeite voor u uitrekenen. Trouwens, u krijgt alle maten hier voorgeschoteld. Tot zover de crosspijp.De maten voor de racepijp heb ik al gegeven in MOTO 73 nr. 9, maar ik herhaal deze maten nog eens in de tekeningen van de beide uitlaten. U kunt nu met een plaat staal gaan worstelen om te trachten een uitlaat te fabriceren die de gewenste maten heeft, maar dan moet u natuurlijk wel weten hoe u die staalplaat (0,75 mm dikte werkt het makkelijkst) moet uitknippen in de gewenste vorm, de zogenaamde uitslag. Ook daar zijn formules voor. U zult wel denken: "Daar komt-ie weer met zijn formules". Maar ik voel met u mee; ook nu weer vermeld ik niet alleen de formules, maar ook de kant-en-klare maten.Zoals u ziet hebben alle maten van de getekende conus een letter gekregen: d is de kleinste diameter, D is de grootste. L is de lengte van de conus. Bij de uitslag is R de straal die we met een passer op de staalplaat moeten krassen, en K is de koorde die we daarna op die kras moeten afmeten. Daar komen de formules weer. Voor de voorste conus is R = 564 mm. Daar hebben we dan wel een knoert van een passer voor nodig.Die maken we zelf; gewoon een lat met twee spijkers die 564 mm van elkaar zitten. K = 240 mm.De maten voor de achterste conus zijn: R = 337 mm, K = 238 mm.De maten voor de uitslagen van de wegracepijp zal ik er maar meteen achteraan geven. Voor de voorste conus zijn de maten: R = 483 mm, K = 212 mm.De maten voor de achterste conus zijn: R = 160 mm, K = 198 mm.Net als bij het vergroten van de cilinderpoorten zijn er ook bij het maken van deze expansiepijpen diverse mogelijkheden om uzelf te beschadigen. Als u de uitslagen gaat uitknippen ontstaan aan de randen van de staalplaat heel scherpe randen en uitsteeksels. Werk daarom bij het knippen altijd met handschoenen. Als u dat niet doet, loopt gegarandeerd binnen een minuut naar pleisters te zoeken.Het rondbuigen van de plaat is iets dat u al doende moet leren. Het beste gaat dat om een stuk pijp of iets dergelijks, welke een iets kleinere diameter heeft dan de kleinste opening in de conus. En gebruik vooral geen hamer! Gewoon met uw duimen bereikt u het mooiste resultaat. Alleen de randjes die tegen elkaar komen, mag u vo6r het lassen met een hamer iets omtikken.Dat lassen van die dunne plaat moet ook geleerd worden; eerst daarom het afval van het knippen "aan elkaar braden" om wat routine bij het lassen op te doen; dan is de kans kleiner dat u om de twee centimeter een gat in de expansiepijp brandt bij het lassen.