Powerbox veel nut?
Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab
Powerbox veel nut?
"heb" een 'malossi' viton powerbox gekocht, ben erg benieuwd hoe ie zal lopen. heeft dit nou veel nut zon powerbox?, iemand ervaringen mee?
125cc 4 takt zelfbouw Proton style
- Rossifumi
- forum gebruiker
- Berichten: 1076
- Lid geworden op: di 20 apr 2004, 19:22
- Locatie: Ijsselstein (UT)
FAQ:
Wat is de werking van een Powerbox op een minibike?
Werking van powerbox is eigenlijk erg eenvoudig. Wanneer je meer vermogen uit een blok wil halen, moet je ervoor zorgen dat er meer mengsel in gaat. Een van de dingen is dat je de inlaatpoort langer openzet. Echter dit moet niet te lang zijn, omdat er op een gegeven moment geen vacuum meer is, en het aanzuigen stopt. Ideaal is natuurlijk de membraam. Deze sluit automatisch als het vacuum stopt.
Heb je de ademhaling van je blok "goed" voor elkaar (juiste carburateur, mooi vloeiend spruitstuk en een juiste afstelling) dan kunnen er toch problemen optreden. Het beste is de ademhaling van een motorblok te vergelijken met een grote groep mensen die probeert vanuit de gang snel door een deur te rennen. Echter een grapemaker gooit de deur dicht en iedereen botst op elkaar en stuitert terug. Dit terugstuiteren gebeurt ook in het inlaattraject. De gasstroom stopt en keert om en blaast min of meer in de carburateur. Dit terugblazen verhindert dat de volgende zuigbeweging voldoende mengsel aangemaakt wordt.
Dit is dus eigenlijk een fout die bijvoorbeeld ontstaat door een te kort spruitstuk. Deze fout kan opgelost worden met een extra kamer aan het spruitstuk, vergelijkbaar met een nis in de gang in bovengenoemd voorbeeld. Deze nis geeft de mogelijkheid dat de mensen zich hergroeperen en al vast klaar staan om de volgende keer weer als groep te gaan rennen.
Deze extra nis wordt opeen tweetaktmotor vaak een powerbox genoemd. Het volume van deze box is motorafhankelijk en daarom is een standaard box kopen niet altijd een optie. Afstellen ervan is een tijdrovende aangelegenheid. Soms is alleen een slangetje wat enerzijds op het spruitstuk zit en anderzijds een blindstop heeft, al voldoende.
Vaak is dit soort fouten gemakkelijk te ontdekken door bij lage toeren vol gas te geven. Merk je dat er dan relatief veel benzine op je filter slaat, dan wordt het tijd om met het volume van de inlaat te spelen. Dit fenomeen wordt vaak extra versterkt door de open luchtfilters die rechtstreeks op de carburateur staan.
Voor de liefhebber is er voldoende literatuur te vinden waar dit soort dingen beschreven staan. Verwacht echter geen panklare oplossing voor je eigen blokje. Tweetakt motoren zijn nog steeds een soort orgel. De toon wordt door vele factoren bepaald, en wanneer je iets veranderd, is alles ontstemd. (bron: forum.minibike.nl)
groetjes fumi
Wat is de werking van een Powerbox op een minibike?
Werking van powerbox is eigenlijk erg eenvoudig. Wanneer je meer vermogen uit een blok wil halen, moet je ervoor zorgen dat er meer mengsel in gaat. Een van de dingen is dat je de inlaatpoort langer openzet. Echter dit moet niet te lang zijn, omdat er op een gegeven moment geen vacuum meer is, en het aanzuigen stopt. Ideaal is natuurlijk de membraam. Deze sluit automatisch als het vacuum stopt.
Heb je de ademhaling van je blok "goed" voor elkaar (juiste carburateur, mooi vloeiend spruitstuk en een juiste afstelling) dan kunnen er toch problemen optreden. Het beste is de ademhaling van een motorblok te vergelijken met een grote groep mensen die probeert vanuit de gang snel door een deur te rennen. Echter een grapemaker gooit de deur dicht en iedereen botst op elkaar en stuitert terug. Dit terugstuiteren gebeurt ook in het inlaattraject. De gasstroom stopt en keert om en blaast min of meer in de carburateur. Dit terugblazen verhindert dat de volgende zuigbeweging voldoende mengsel aangemaakt wordt.
Dit is dus eigenlijk een fout die bijvoorbeeld ontstaat door een te kort spruitstuk. Deze fout kan opgelost worden met een extra kamer aan het spruitstuk, vergelijkbaar met een nis in de gang in bovengenoemd voorbeeld. Deze nis geeft de mogelijkheid dat de mensen zich hergroeperen en al vast klaar staan om de volgende keer weer als groep te gaan rennen.
Deze extra nis wordt opeen tweetaktmotor vaak een powerbox genoemd. Het volume van deze box is motorafhankelijk en daarom is een standaard box kopen niet altijd een optie. Afstellen ervan is een tijdrovende aangelegenheid. Soms is alleen een slangetje wat enerzijds op het spruitstuk zit en anderzijds een blindstop heeft, al voldoende.
Vaak is dit soort fouten gemakkelijk te ontdekken door bij lage toeren vol gas te geven. Merk je dat er dan relatief veel benzine op je filter slaat, dan wordt het tijd om met het volume van de inlaat te spelen. Dit fenomeen wordt vaak extra versterkt door de open luchtfilters die rechtstreeks op de carburateur staan.
Voor de liefhebber is er voldoende literatuur te vinden waar dit soort dingen beschreven staan. Verwacht echter geen panklare oplossing voor je eigen blokje. Tweetakt motoren zijn nog steeds een soort orgel. De toon wordt door vele factoren bepaald, en wanneer je iets veranderd, is alles ontstemd. (bron: forum.minibike.nl)
groetjes fumi
een powerbox kun je eigenlijk alleen goed afstellen als je over een testbank beschikt. Steeds het slangetje iets korter afknippen en een run maken. de verschillen zijn zo minimaal dat je met gewoon rijden het verschil niet zult opmerken.
"heb"geen ervaringen met een 'powerbox, maar waarom slangetje korter afknippen? het is trouwens een nieuw model,(viton).hij was 40 euro.
"heb"geen ervaringen met een 'powerbox, maar waarom slangetje korter afknippen? het is trouwens een nieuw model,(viton).hij was 40 euro.
125cc 4 takt zelfbouw Proton style
- Wim
- forum gebruiker
- Berichten: 1043
- Lid geworden op: za 04 jan 2003, 11:57
- Locatie: Hengelo ov
- Contacteer:
Right
'k lees erg veel antwoorden van piepels die geen ervaringhebben met een powerbox!!
jammer
'k rijd zelf wel met een powerbox!
je blokkie gaat er niet zuiniger door lopen, je krijgt niet meer pk's, top word ook niet hoger!
het enige wat je bereikt, is een betere gasreactie....
veel setups hebben last van een trage gasreactie
op het moment dat je vol gas geeft, vanuit verschillende toerentallen, wil een blokkie nog wel 's "hikken", even een dip in je vermogen!
als dit gebeurt, heb je dus veel baat bij een powerbox!
een powerbox heeft pas effect als je volume hebt in je spruitstuk (heeft bijna geen zin, als je rijd met een standaard spruitstuk op een zuiger-gestuurde cilinder)
het volume van een polini-membraan cilinder is wel geschikt!
lengte afknippen van 't slangetje op reactie te krijgen (als 't nodig is) heeft te maken met een te klein volume van je inlaatspruitstuk!
als mensen hun carburateur niet meer afgesteld krijgen na het monteren van een powerbox, dan hebben ze de aansluitingen niet luchtdicht!
een gemonteerde powerbox kan nooit kwaad, zolang je de aansluitingen goed dicht hebt!
of je er werkelijk baat bij hebt is per setup verschillend!
'k zal na 't weekend een fototje maken!
'k heb een polini-cilinder met een Peugeot inlaatmembraan, en een eigengemaakt spruitstuk, met powerbox!
Groetjes
Wim
'k lees erg veel antwoorden van piepels die geen ervaringhebben met een powerbox!!
jammer
'k rijd zelf wel met een powerbox!
je blokkie gaat er niet zuiniger door lopen, je krijgt niet meer pk's, top word ook niet hoger!
het enige wat je bereikt, is een betere gasreactie....
veel setups hebben last van een trage gasreactie
op het moment dat je vol gas geeft, vanuit verschillende toerentallen, wil een blokkie nog wel 's "hikken", even een dip in je vermogen!
als dit gebeurt, heb je dus veel baat bij een powerbox!
een powerbox heeft pas effect als je volume hebt in je spruitstuk (heeft bijna geen zin, als je rijd met een standaard spruitstuk op een zuiger-gestuurde cilinder)
het volume van een polini-membraan cilinder is wel geschikt!
lengte afknippen van 't slangetje op reactie te krijgen (als 't nodig is) heeft te maken met een te klein volume van je inlaatspruitstuk!
als mensen hun carburateur niet meer afgesteld krijgen na het monteren van een powerbox, dan hebben ze de aansluitingen niet luchtdicht!
een gemonteerde powerbox kan nooit kwaad, zolang je de aansluitingen goed dicht hebt!
of je er werkelijk baat bij hebt is per setup verschillend!
'k zal na 't weekend een fototje maken!
'k heb een polini-cilinder met een Peugeot inlaatmembraan, en een eigengemaakt spruitstuk, met powerbox!
Groetjes
Wim
- rossi-nr.1
- forum gebruiker
- Berichten: 2483
- Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
- John_W
- forum gebruiker
- Berichten: 713
- Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
- Locatie: Oldenzaal
- Contacteer:
Powerbox dempt alleen pulsaties in het inlaatspruitstuk. Dit zijn geen afstelfouten, echter gevolgen van het tunen. Het lukt nu eenmaal niet om een tweetakt van 2000-10.000 rpm overal super te laten lopen (zie ook verhaal van Rossifumi).
Powerbox haalt dus de laatste probleempjes uit het blok, echter is lastig af te stellen zonder vermogensbank. Zoals hier meerdere malen in dit topic vermeld, speelt alleen al de lengte van een aansluitslang een rol.
Verwacht geen wonderen en wanneer je zelf weinig ervaring met tunen hebt, begin hier niet aan. Powerbox is nu net ff de finishing touch wanneer je alle andere punten 200% voor elkaar hebt.
Powerbox haalt dus de laatste probleempjes uit het blok, echter is lastig af te stellen zonder vermogensbank. Zoals hier meerdere malen in dit topic vermeld, speelt alleen al de lengte van een aansluitslang een rol.
Verwacht geen wonderen en wanneer je zelf weinig ervaring met tunen hebt, begin hier niet aan. Powerbox is nu net ff de finishing touch wanneer je alle andere punten 200% voor elkaar hebt.