hey, ben zojuist op een probleempje gestoten.
Ik heb draadeinden van 6 mm, maar de gaten in mijn cilinder (airsal 70) zijn 7.5 mm met als gevolg dat ik een zeer grote speling heb op mijn cilinder en kop.
Ik heb me er ook aan gestoord en heb buisjes om de tapeinden geschoven. Dat gat vanaf de uitlaatpoort naar het bovendek wordt gebruikt wanneer je een kop met dekompressie klep hebt. Heb nog nooit zoon kop op een puch gezien, wel op deverse andere merken danesbrommertjes.......
Ik zou dit niet opvullen!
Er word gezegd dat deze ruimte nodig is voor het uitzetten van de cilinderwand bij hoge temperaturen, waardoor er minder kans is op vastloper, en voor betere prestaties bij een warme motor.
Wanneer je dit opvult kan de cilinder zich niet gaan zetten terwijl de zuiger wel uitzet, waardoor er dus een hogere wrijving tussen cilinder en zuiger ontstaat.
De tapeind mag je niet opvullen.
Dat kleine gaatje in je uitlaat poort was vroeger voor de decompresie.
vroeger kon je een hendeltje in knijpen, zodat je puch wat makkelijker kon starten.
gaatje kun je wel dicht maken, maar heeft geen enkel effect.
ik weet nie hoe het bij puch zit maar bij een citta cillinderkop zit er standaars zo'n klepjein een holte.
bij puch kan je die dichtmaken en de holte opvullen voor meer compressie alle beetje schelen toch
rossi-nr.1 schreef:in mijn cilinder waren ze 7,5mm en in de kop 8
ik heb busjes op mijn m6 gedraaid van 8mm doorsnee en een cm lang.
zodat dit net de kop en de cilinder 100% recht op elkaar houd...
Bedoel je niet busjes van 7mm? Lijkt mij sterk dat je een busje van 8 in je cilindergaten van 7.5 krijgt. Of diende het enkel voor de kop?
In dat geval zit je cilinder nog steeds niet gecentreerd wegens een speling van 1.5mm, waardoor je spoelpoorten ook niet naadloos op het carter kunnen aansluiten.
hangt er van af of je cillidner van ijzer of aliminium is maar draadeinden zijn van ijzer en die worden ook warm dus de speling moet zijn
uitzetting draad+uitzetting cillinder = speling.
maar waarom zou je het opvullen geen vermogenswinst of wat dan ook..?
zie het nut niet? maar het is een vrijland natuurlijk