draadeind

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: minipower, Patrick, Lg tweewielers, DMZohrab

Gast

draadeind

Bericht door Gast »

hey, ben zojuist op een probleempje gestoten.
Ik heb draadeinden van 6 mm, maar de gaten in mijn cilinder (airsal 70) zijn 7.5 mm met als gevolg dat ik een zeer grote speling heb op mijn cilinder en kop.

Heeft hier nog iemand zich aan gehindert en het zaakje willen centreren?
(draad van 7 in je carter draaien met bijhorend draadeind of ééntje die verloopt van 6 naar 7 ofzo :?: :?: :?: )

Oja, en waarvoor dient het gaatje dat van je uitlaatpoort naar de cilinderkop loopt? Hebben zowat alle cilinders maar weet niet waarvoor het goed is.
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Bericht door rkpdude »

Ik heb me er ook aan gestoord en heb buisjes om de tapeinden geschoven. Dat gat vanaf de uitlaatpoort naar het bovendek wordt gebruikt wanneer je een kop met dekompressie klep hebt. Heb nog nooit zoon kop op een puch gezien, wel op deverse andere merken danesbrommertjes.......
Gebruikersavatar
Ronnie
forum gebruiker
Berichten: 455
Lid geworden op: di 27 mei 2003, 09:15

draadeind

Bericht door Ronnie »

Ik zou dit niet opvullen!
Er word gezegd dat deze ruimte nodig is voor het uitzetten van de cilinderwand bij hoge temperaturen, waardoor er minder kans is op vastloper, en voor betere prestaties bij een warme motor.
Wanneer je dit opvult kan de cilinder zich niet gaan zetten terwijl de zuiger wel uitzet, waardoor er dus een hogere wrijving tussen cilinder en zuiger ontstaat. :wink:
Gast

Bericht door Gast »

Wat mag er niet opgevuld worden, tapeinden of gaatje langs uitlaat?
derbi master

Bericht door derbi master »

de tapeinden zo dat de cil want kan uitzetten
en als je die opvult kan dat niet meer
Gebruikersavatar
rossi-nr.1
forum gebruiker
Berichten: 2483
Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door rossi-nr.1 »

in mijn cilinder waren ze 7,5mm en in de kop 8

ik heb busjes op mijn m6 gedraaid van 8mm doorsnee en een cm lang.

zodat dit net de kop en de cilinder 100% recht op elkaar houd...
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)

EEN NIEUWE SITE!!!

http://raceteamvangeel.nl/
Gebruikersavatar
Ronnie
forum gebruiker
Berichten: 455
Lid geworden op: di 27 mei 2003, 09:15

tapeind

Bericht door Ronnie »

De tapeind mag je niet opvullen.
Dat kleine gaatje in je uitlaat poort was vroeger voor de decompresie.
vroeger kon je een hendeltje in knijpen, zodat je puch wat makkelijker kon starten.
gaatje kun je wel dicht maken, maar heeft geen enkel effect.
cittalover

Bericht door cittalover »

ik weet nie hoe het bij puch zit maar bij een citta cillinderkop zit er standaars zo'n klepjein een holte.
bij puch kan je die dichtmaken en de holte opvullen voor meer compressie alle beetje schelen toch
Gast

Bericht door Gast »

rossi-nr.1 schreef:in mijn cilinder waren ze 7,5mm en in de kop 8

ik heb busjes op mijn m6 gedraaid van 8mm doorsnee en een cm lang.

zodat dit net de kop en de cilinder 100% recht op elkaar houd...


Bedoel je niet busjes van 7mm? Lijkt mij sterk dat je een busje van 8 in je cilindergaten van 7.5 krijgt. Of diende het enkel voor de kop?
In dat geval zit je cilinder nog steeds niet gecentreerd wegens een speling van 1.5mm, waardoor je spoelpoorten ook niet naadloos op het carter kunnen aansluiten.
Gebruikersavatar
rossi-nr.1
forum gebruiker
Berichten: 2483
Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door rossi-nr.1 »

heb cilinder zelf bij de 4gaten opgeboord van 7,5 naar 8....heb je alle ruimte voor.

ik deed het omdat mijn pakking altijd scheef stond en ik altijd d8 dat de zuiger tegen de kop aan kwam.

later bleek ik een squish van 2,3mm te hebben :oops:
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)

EEN NIEUWE SITE!!!

http://raceteamvangeel.nl/
Gast

Bericht door Gast »

Heb je dan geen problemen gehad met wat Ronny heeft gezegt eerder in dit topic, gaat over het uitzetten van de cilinder.
Gebruikersavatar
rossi-nr.1
forum gebruiker
Berichten: 2483
Lid geworden op: di 07 okt 2003, 11:58
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Bericht door rossi-nr.1 »

helemaal niet....echt niet.

daarom snap ik zijn standpunt ook niet.

maar oke

het kan natuurlijk wel....
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)

EEN NIEUWE SITE!!!

http://raceteamvangeel.nl/
cittalover

Bericht door cittalover »

het uitzetten van ijzer is niet zo gigantisch veel ga het wel effe uitrekenen maar hoet heet word een cillindertje? maximaal
Gast

Bericht door Gast »

Aluminium, geen ijzer
cittalover

Bericht door cittalover »

hangt er van af of je cillidner van ijzer of aliminium is maar draadeinden zijn van ijzer en die worden ook warm dus de speling moet zijn
uitzetting draad+uitzetting cillinder = speling.

maar waarom zou je het opvullen geen vermogenswinst of wat dan ook..?
zie het nut niet? maar het is een vrijland natuurlijk :lol:
Plaats reactie