Ontstekingscurves HPI ontsteking(en)

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Plaats reactie
Gebruikersavatar
John_W
forum gebruiker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Ontstekingscurves HPI ontsteking(en)

Bericht door John_W »

Zijn er mensen die meer info hebben over de HPI ontsteking (de diverse jaarmodellen)?? Wat ik met name zoek zijn de vervroegingscurves. Ik ben van plan een een ontsteking met variabele curve te maken, echter dan ook met een snelheidsbegrenzing (geen toerenbegrenzing).

Het klinkt natuurlijk beetje vreemd zo'n snelheidbegrenzing terwijl iedereen alleen maar sneller wil, echter de bike moet ook geschikt zijn voor junior :) .
Gebruikersavatar
rkpdude
forum gebruiker
Berichten: 962
Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
Locatie: Noord Holland
Contacteer:

Bericht door rkpdude »

Dit zijn de curves van het 2003 en het 2004 model...

Afbeelding

2takten verlaten het tijdstip btw........
dutchblade

Bericht door dutchblade »

Ontsteking zelf maken?? klinkt goed.. Post je de hele zwik hier als het werkt en klaar is???
Gebruikersavatar
Koen
forum gebruiker
Berichten: 1232
Lid geworden op: di 10 dec 2002, 08:54
Contacteer:

Bericht door Koen »

Wat wordt de opzet? PIC-je met wat aanverwante onderdelen?
Gebruikersavatar
John_W
forum gebruiker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Bericht door John_W »

@Koen

Opzet wordt als volgt (voorlopig plan):

- Microcontroller MC68HC05B6
- Hallelement voor ontstekingstijdstip
- Pulssensor aan wielzijde voor snelheidmeting

Ga er vanuit dat het tijdstip zo vroeg mogelijk ingesteld wordt, en softwarematig verlaat voor de hogere toerentallen volgens de curve van de welbekende HPI. Alternatief kan nog een servogestuurde grondplaat worden, daar dit minder rekencapaciteit vraagd (is wel storingsgevoeliger).
Bij bepaalde snelheid zal zo nu en dan een puls weggelaten worden om blok niet verder in toeren te laten stijgen (de junior-stand).

Ga nog wat brainstormen over een wat mee definitieve layout.

to be continued ......
Gebruikersavatar
Koen
forum gebruiker
Berichten: 1232
Lid geworden op: di 10 dec 2002, 08:54
Contacteer:

Bericht door Koen »

Ik zou het helemaal elektrisch houden..

Ik heb zoiets al eens gemaakt voor een oude citroen DS.
(ben HTS-er electro). Het nadeel op een mini vind ik, dat je een accu nodig hebt, of je zou met een mini vliegwiel dit moeten maken.. Maar dan wordt het een ala HPI concept.
Gast

Bericht door Gast »

Hall sensor ben ik niet echt een fan voor op een brommer, flink wat storing waarschijnlijk. Optisch werkt echter ook niet echt goed waarschijnlijk...

Ik was er ook mee bezig, software al klein stukje geschreven en hele schema al ontworpen, alleen verder nog niet mee verder gegaan.
Gebruikersavatar
Koen
forum gebruiker
Berichten: 1232
Lid geworden op: di 10 dec 2002, 08:54
Contacteer:

Bericht door Koen »

Hall sensor werkt prima! Gewoon zo'n industrieel dingetje pakken in een mooie dichte behuizing. Je weet wel in zo'n schroefdraad behuizing..

We gebruiken dit ook op de trekker en dat werkt perfect. Daar zit een onsteking op met 2 keer 6 bougies en twee grote bobine's..
racertje

Bericht door racertje »

bij mij werkt de hall-gever ook perfect, niks mis mee..
Plaats reactie