Ik kom steeds meer mensen tegen die een V-racer hebben gekocht, voor diegene die meer willen start ik deze topic:
Ik heb zelf recent een Del'lorto PHVA 17,5mm met spruitstuk en luchtfilter onder de mijne(en die van mijn zwager) gebouwd...
Dit is de carburateur die ze standaart onder die originele Blata's hebben, dus ik heb ook het Blata spruitstukje en luchtfilter er gelijk bij gehaald.
Dit is het resultaat:
De B1 is van fabriek af ongeveer 6,5 pk en nu met de nieuwe carb. ongeveer 9 op het achterwiel(rollerbank Startrick tuning Gaanderen).
Ik ben er achter dat de 88 sproeier hierbij het best past,ook op blata site gezien www.blatausa.com , de testresultaten waren met een 100 sproeier,dus er zal nog wel wat inzitten....
We rijden nu makkelijk 95km/pu met originele tandwiel verhouding.(met een motor ernaast gemeten!!)
Toerental weet ik nog niet heb nog geen tacho...
Verder heb ik gehoord dat als je er kunstof membraam kleppen inzet je ook nog wat extra kan krijgen:0.03 mm voor betere power onderin, en 0.05 voor betere power op top.
Ook hoorde ik dat de huidige speling tussen de zuiger en de kop ongeveer 2mm is en er wordt aangeraden 0.5 mm, de koppakking is 1.5mm dik dus zonder moet je meer kompressie kunnen krijgen(maar of dat verstandig is?!!?)misschien is de kop "vlakken" een beter idee!!
Ik ben er achter gekomen dat met die grotere carb. het koppeling's probleem zo goed als over is, omdat de moter minder moeite heeft om bij een lager toerental aan te pakken, en gewoon meer kracht heeft onderin, zodat dat achterlijke hoge toerental niet meer nodig is om je van de plek te krijgen.
Ik hoorde ook dat de meeste warmte(voor die gene die oververhitten) bij het koppelings huis vandaan komt, ik zag dat polini luchtgekoelde koppeling's huizen verkoopt en volgens mij past dat redelijk, de koppeling past ook...
Maar als ik mijn koppeling aan gort rij dan koop ik een originele 3 klauw Blata erbij, heb met iemand gesproken die 1,5 jaar nk met een koppeling deed...klinkt goed!!!
Hou er rekening mee dat je ook je lagers enzo moet vervangen als je hem veel gaat tunen want ik denk dat het er niet standaart op berekend is.
In de modelbouw wereld,als een nitro motortje te heet wordt, ligt dat meestal aan de mengsmering...
Minder olie minder hitte, ik rijdt nu op V-power van de shell met 1:30 race olie, heb nog geen problemen met koeling gehad.
Op de Blata site staat dat de idiale menging 1:50 is maar ben nog aan het inrijden , op de verpakking van de race olie staat dat de beste verhouding 1:40 is dus daar ga ik langzaam naartoe werken...
De V-power scheelt best een hoop in trekkracht en topsnelheid dus moet je proberen,het is echt goed merkbaar, en de Duitse V-power schijnt nog beter te zijn!!!
Nou dat was het voor nu,alle tip's van harte welkom

graag alleen tuning tip's hier zodat de topic netjes blijft, ik heb ook nog een topic bij meeting's "Arnhem en omstreken" en je mag me altijd bellen of mailen met vragen....
Groet,
Arjan
olders22@zonnet.nl
06-26388119