(race) koppeling

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: minipower, Patrick, Lg tweewielers, DMZohrab

Plaats reactie
Gast

(race) koppeling

Bericht door Gast »

Hallo bikers,
Ik heb mij onlangs een zogenaamde race koppeling laten aansmeren, maar wanneer ik ze wou monteren zag ik dat er geen spiebaantje in het center was.
Hebben nog mensen dit opgemerkt en zo ja hebben ze de koppeling dan zo gemonteerd, zonder het halve maantje?

Volgens mij gaat hij dan sowieso slippen. :?
Gebruikersavatar
Markie
forum gebruiker
Berichten: 1858
Lid geworden op: za 21 jun 2003, 17:56
Locatie: Kats-Curacao

Bericht door Markie »

De meeste puch koppelingen zijn zonder spiebaan.
ik heb het nog nooit gehad dat ie geen slippen.
Gebruikersavatar
üntiej#21
forum gebruiker
Berichten: 3658
Lid geworden op: di 25 mei 2004, 19:05
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door üntiej#21 »

nee..
ijzer op ijzer.. en het zit (als het goed is) zo goed aangedraaid door jezelf dat het geen kant op gaat..

maak je geen zorgen.. en stel hem gewoon goed af..

succes
[img]http://www.wildeman-tweewielers.nl/pics/avater-jeroen.jpg[/img]NMC 2005: 11e | NMC 2006: 5e | NMC 2007: 4e | NMC 2008: 2e | NMC 2009: 1e !
#mikey#

Bericht door #mikey# »

het spietje houd de koppeling ook niet tegen de conus waar je hem op spand dat geeft de kracht het spietje is er alleen voor om BV een ontsteking op tijd te zetten zodat je niet in de fout kan gaan

als de koppeling of conus niet vast zitten dan houd het spietje het nog geen 10 seconde uit dus gewoon monteren op de conus en vast rammen die hap
Gast

Bericht door Gast »

Dat is dan ook weer opgelost, dank daarvoor. :D

Ik ben trouwens ook bezig met het afstellen v/d koppeling en ben al een tijdje aan het rekenen om dit zuiver theoretisch te kunnen doen, het is niet makkelijk maar ik denk wel dat alles de realiteit dicht zal benaderen.
Voor wie dit niet meteen begrijpt een beetje uitleg.

Om te beginnen moet je de formule kennen waarmee je de middelpuntvliedende kracht op een massa kan berekenen.

Fc = m.V*2/r

m.a.w., Fc = massa maal snelheid in het kwadraat gedeeld door straal.

Fc = middelpuntvliedende kracht (in N)
m = massa (in kg)
V = baansnelheid (in m/s)
r = straal (in m)

Om een juiste straal te bekomen moet je de afstand v/h middelpunt tot in het ZWAARTEPUNT v/d massa gebruiken.

Dat is meteen ook de eerste moeilijkheid, aangezien we hier met een redelijk asymmetrische vorm te maken hebben (en ander materiaal in remvoering etc.).

Wanneer we deze plaats hebben gevonden (of bij benadering), kunnen we de ontstaane kracht op de massa berekenen d.m.v. de formule.

Als we nu die kracht opdelen en in het linker en het rechter uiteinde uitzetten, moet de som van beiden gelijk zijn aan de totale kracht en moet het segment in evenwicht blijven.

Nu we de krachten op elk uiteinde kennen, kunnen we het draaimoment berekenen met behulp van de afstand, die links vanaf het zwaartepunt tot aan het linker en rechts tot aan het rechter uiteinde rijkt.

vb.: een hypothetische kracht van 100 N, die in het zwaartepunt aangrijpt, en dat punt ligt op 3 m (om simpel te rekenen met de eenheden) v/h linker uiteinde en 2 m van het rechter, we splitsen de krachten op met links op 3 meter een kracht van 40 N en rechts op 2 meter een kracht van 60 N, er rust nog steeds een totale kracht van 100 N op het voorwerp, Het koppel links wordt dan 120 Nm (kracht maal arm) en rechts ook 120 Nm.

Na dat bewezen te hebben kunnen we het centerpunt van deze balans verplaatsen, meer bepaald naar waar het segment om zijn as draait.
hierdoor zullen er links en rechts van de as andere draaimomenten ontstaan die de ene zijde naar buiten en de andere naar binnen doen kantelen.
Die nieuwe koppels zijn op de zelfde eenvoudige manier te berekenen, want de totale kracht blijft de zelfde middelpuntvliedende kracht, enkel de afstanden naar het ophangingspunt veranderen.

Wat je nu zal weten is het draaimoment op het segment bij een zelf bepaald toerental.

Het enige wat je nu nog moet doen is met een dynamometer (die langwerpige meters die je bij de fysica proeven gebruikt) kijken bij welke kracht je voering het koppelingshuis raakt, aangezien je die kracht op een afstand van de as meet kan je hier eenvoudig een draaimoment van maken en dan ben je er. :idea:

Uiteraard moeten de 3 segmenten evenveel wegen en moeten ze bij het zelfde koppel het huis raken, maar dat laatste kan je afstellen met je veertjes te spannen of lossen.

en als het afstellen zo niet lukt, dan doe ik het wel zoals Hank beschreef.
Maar nu doe ik het als het ware vanuit mijn luie zetel. :)

Als iemand het niet volledig eens is met mijn theorie, dan mag hij die op een gemotiveerde manier weerleggen.

Oh ja, en die baansnelheid in het begin bereken je gewoon door de omtrek v/d cirkel te berekenen die "alweer" het zwaartepunt aflegt.
Dan neem je het toerental , laat ons zeggen 7000 t/min en je segmentje doet dan 7000 keer de omtrek in 1 min., nu ga je van cm/min naar m/sec.
Gebruikersavatar
John_W
forum gebruiker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Bericht door John_W »

Wat denk je ervan om het met simplere middelen te doen. Ik heb spanstift laten zitten en hier een een vast gewicht (een emmer water) aangehangen. De veren heb ik steeds losser gedraaid totdat de segmenten los komen van de binnenring. Het loskomen heb ik bepaald door er vooraf een een voelermaat tussen te steken. Wanneer deze niet meer klemt, heb je het juiste punt bereikt.

Deze truc doe je per segment, en alle segmenten staan gelijk (mits je ze keurig gelijk bewerkt en gewogen hebt).

Een paar testjes aan de bike en klaar is Kees. Met een theoretische benadering kom je er natuurlijk ook, maar zelfs op school haalde niet iedereen en 10, wat maar weer zegt dat een foutje snel gemaakt is.
Minibike in aanbouw, meer info op:
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
Gast

Bericht door Gast »

Op die manier ga je de 3 segmenten wel gelijk afstellen, maar weet je nog steeds niet bij welk toerental ze zullen koppelen.

Dus moet je telkens weer gaan monteren, testen, demonteren, bijstellen,enz...
Dan ga ik liever 2 keer nadenken om het maar 1 keer te doen.
Gebruikersavatar
John_W
forum gebruiker
Berichten: 713
Lid geworden op: wo 07 jan 2004, 23:09
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Bericht door John_W »

Als je de koppeling gelijk hebt afgesteld hoef je alleen nog maar te meten hoe diep de stelschroeven onder het opervlak liggen. Heb vele koppelingsveren gemeten en de veerconstantes liggen erg dicht bij elkaar. Iedere keer een mm verder indraaien en zien wat er gebeurd (wordt uiteindelijk gevoelskwestie). Hele afstelsessie heeft bij mij zo'n 20 min geduurd.

Uiteindelijk maakt het niet uit hoe je het doet, het resultaat is hetzelfde.
Minibike in aanbouw, meer info op:
[url=http://www.zelfbouwbikes.nl/][img]http://www.zelfbouwbikes.nl/images/banners/banner_minibike.jpg[/img][/url]
Gebruikersavatar
*HANK*
forum gebruiker
Berichten: 1375
Lid geworden op: di 12 okt 2004, 21:14
Locatie: LEKKERKERK

Re afstellen koppeling

Bericht door *HANK* »

Hierbij wil ik even inhaken op het afstellen van de koppeling.
Ik heb een testbank gemaakt voor het afstellen van de koppeling.
Ben er langs deze weg achtergekomen dat het gelijk afstellen van de schroefjes of het meten van de ingedrukte veer, de schoentjes op heel verschillende toerentallen naar buiten komen ook wanneer de schoentjes op de gram nauwkeurig zijn gemaakt.

Vanaf zaterdag staat de testbank met foto's op het forum met wat uitleg.
http://www.minibike-forum.nl/viewtopic.php?t=2231

Gr Hank...
Gr HK Racing.

NK 2006 5e geworden.
NK 2007 9e geworden.
NK 2008 Bike overgedragen aan Patricia en 6e geworden.
NK 2009 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!
NK 2010 rijder Patricia Kampioen Zelfbouw water!!!!!!!!
NK 2011 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!!
Plaats reactie