Dat is dan ook weer opgelost, dank daarvoor.
Ik ben trouwens ook bezig met het afstellen v/d koppeling en ben al een tijdje aan het rekenen om dit zuiver theoretisch te kunnen doen, het is niet makkelijk maar ik denk wel dat alles de realiteit dicht zal benaderen.
Voor wie dit niet meteen begrijpt een beetje uitleg.
Om te beginnen moet je de formule kennen waarmee je de middelpuntvliedende kracht op een massa kan berekenen.
Fc = m.V*2/r
m.a.w., Fc = massa maal snelheid in het kwadraat gedeeld door straal.
Fc = middelpuntvliedende kracht (in N)
m = massa (in kg)
V = baansnelheid (in m/s)
r = straal (in m)
Om een juiste straal te bekomen moet je de afstand v/h middelpunt tot in het ZWAARTEPUNT v/d massa gebruiken.
Dat is meteen ook de eerste moeilijkheid, aangezien we hier met een redelijk asymmetrische vorm te maken hebben (en ander materiaal in remvoering etc.).
Wanneer we deze plaats hebben gevonden (of bij benadering), kunnen we de ontstaane kracht op de massa berekenen d.m.v. de formule.
Als we nu die kracht opdelen en in het linker en het rechter uiteinde uitzetten, moet de som van beiden gelijk zijn aan de totale kracht en moet het segment in evenwicht blijven.
Nu we de krachten op elk uiteinde kennen, kunnen we het draaimoment berekenen met behulp van de afstand, die links vanaf het zwaartepunt tot aan het linker en rechts tot aan het rechter uiteinde rijkt.
vb.: een hypothetische kracht van 100 N, die in het zwaartepunt aangrijpt, en dat punt ligt op 3 m (om simpel te rekenen met de eenheden) v/h linker uiteinde en 2 m van het rechter, we splitsen de krachten op met links op 3 meter een kracht van 40 N en rechts op 2 meter een kracht van 60 N, er rust nog steeds een totale kracht van 100 N op het voorwerp, Het koppel links wordt dan 120 Nm (kracht maal arm) en rechts ook 120 Nm.
Na dat bewezen te hebben kunnen we het centerpunt van deze balans verplaatsen, meer bepaald naar waar het segment om zijn as draait.
hierdoor zullen er links en rechts van de as andere draaimomenten ontstaan die de ene zijde naar buiten en de andere naar binnen doen kantelen.
Die nieuwe koppels zijn op de zelfde eenvoudige manier te berekenen, want de totale kracht blijft de zelfde middelpuntvliedende kracht, enkel de afstanden naar het ophangingspunt veranderen.
Wat je nu zal weten is het draaimoment op het segment bij een zelf bepaald toerental.
Het enige wat je nu nog moet doen is met een dynamometer (die langwerpige meters die je bij de fysica proeven gebruikt) kijken bij welke kracht je voering het koppelingshuis raakt, aangezien je die kracht op een afstand van de as meet kan je hier eenvoudig een draaimoment van maken en dan ben je er.
Uiteraard moeten de 3 segmenten evenveel wegen en moeten ze bij het zelfde koppel het huis raken, maar dat laatste kan je afstellen met je veertjes te spannen of lossen.
en als het afstellen zo niet lukt, dan doe ik het wel zoals Hank beschreef.
Maar nu doe ik het als het ware vanuit mijn luie zetel.
Als iemand het niet volledig eens is met mijn theorie, dan mag hij die op een gemotiveerde manier weerleggen.
Oh ja, en die baansnelheid in het begin bereken je gewoon door de omtrek v/d cirkel te berekenen die "alweer" het zwaartepunt aflegt.
Dan neem je het toerental , laat ons zeggen 7000 t/min en je segmentje doet dan 7000 keer de omtrek in 1 min., nu ga je van cm/min naar m/sec.