welke helm kopen en waar ?
Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab
welke helm kopen en waar ?
iemand tips waar ik een goede helm kan kopen in zeeland ?
moet dit echt een moterhelm zijn of kan een brommerhelm ook goed zijn, en wat zou dat dan kosten ??
2e hands helm beter niet kopen zeker ?
moet dit echt een moterhelm zijn of kan een brommerhelm ook goed zijn, en wat zou dat dan kosten ??
2e hands helm beter niet kopen zeker ?
Hangt er helemaal van af hoe je je helm wilt gaan gebruiken..
Ga je serieus NMC's rijden, dan is het het slimst om een helm te kopen die op de KNMV Helmenlijst staat. De gemiddelde motorzaak verkoopt wel een helmpje of wat van die lijst.
Ga je Zeeuwse Minibike races rijden, dan weet ik het niet.. Misschien moet je eens in dat onderwerp op dit forum rondkijken/-vragen.
Ga je voor de fun rijden, dan voldoet een brommerhelmpje wel denk ik.
Succes ermee
Ga je serieus NMC's rijden, dan is het het slimst om een helm te kopen die op de KNMV Helmenlijst staat. De gemiddelde motorzaak verkoopt wel een helmpje of wat van die lijst.
Ga je Zeeuwse Minibike races rijden, dan weet ik het niet.. Misschien moet je eens in dat onderwerp op dit forum rondkijken/-vragen.
Ga je voor de fun rijden, dan voldoet een brommerhelmpje wel denk ik.
Succes ermee

Hoi,
even voor de duidelijkheid want ik lees het zo vaak, er is geen officieel verschil tussen brommer en motor helm. Wat wel zo is dat (over het algemeen genomen) hoe duurder de helm, hoe duurder(hoogwaardiger) het matriaal is waar de helm van gemaakt is, wat dus weer meer veiligheid bied, en stiller is.
Even voor de duidelijk heid:
Dus koop een helm die je goed past, (zelfs een klein beetje knelt mag hij zal na een paar weken gevormt naar je zijn) en kijk of er een E keurmerk in staat. Dan kan je hem ook voor de brommer of motor gebruiken.
En bij een beetje grote motorkleding zaak kunnen ze je alles vertellen wat je moet weten en hebben ze altijd wel een stuk of 50 verschillende helmen(als het niet meer is)
Niels
even voor de duidelijkheid want ik lees het zo vaak, er is geen officieel verschil tussen brommer en motor helm. Wat wel zo is dat (over het algemeen genomen) hoe duurder de helm, hoe duurder(hoogwaardiger) het matriaal is waar de helm van gemaakt is, wat dus weer meer veiligheid bied, en stiller is.
Even voor de duidelijk heid:
Code: Selecteer alles
E-keurmerk/Europese !CENCUUR!:
E1 Duitsland
E2 Frankrijk
E3 Italie
E4 Nederland
E5 Zweden
E6 Belgie
E7 Hongarije
E8 Tsechoslowakije (bestaat dat nog?)
E9 Spanje
E10 Joegoslavie (bestaat dat nog?)
E11 Groot-Britannie
E12 Oostenrijk
E13 Luxemburg
E14 Zwitserland
E16 Noorwegen
E17 Finland
E18 Denemarken
E19 Roemenie
E20 Polen
Goedgekeurd
Kijk eerst of de helm die je op het oog hebt een keurmerk heeft. Je kunt ‘m vinden op de kinband of de binnen voering van de helm. Het keurmerk bestaat uit een cirkel waarin de hoofdletter E staat. Achter de E staat een getal dat aangeeft in welk land de helm van een Europese ECE-goedkeuring is voorzien. Dit getal kan variëren van 1 t/m 20, waarbij het cijfer 4 voor Nederland staat. De keuringseisen, vastgelegd in de ECE, worden steeds weer herzien. De recentste is de ECE 04, maar de ECE 03 kom je ook nog tegen. Overigens is het niet zo dat een helm met een ouder keurmerk minder betrouwbaar is. Je kunt er wel aan zien dat de helm al enige tijd in de winkel ligt.
Wanneer vervangen
Je vervangt een helm na een ongeval, hoe onschuldig ook. Als je met je helm iets geraakt hebt, is er kans op schade. En of dat zo is, kun je aan de buitenkant helaas niet altijd zien. Zeker is wel dat je er niet meer op kunt vertrouwen. Speel dus op safe en doe hem weg. Verder zal de kwaliteit van een helm achteruitgaan (veroudering). De binnenvoering klinkt na verloop van de tijd in en de helm komt dan ruimer op je hoofd te zitten. Een ander punt is de inwerking van UV-straling. Die zorgt ervoor dat de conditie van de valhelm achteruit gaat. De goedkopere valhelmen van polycarbonaat zijn er gevoelig voor. De duurdere glasfiber- en kevlarhelmen niet. Controleer ook op zijn tijd de bevestiging van de kinband aan de helmschaal op corrosie en beschadiging. En kijk of er nog geen rafels aan je kinband hangen. Afhankelijk van het gebruik zal een valhelm drie tot maximaal vijf jaar meegaan.
En bij een beetje grote motorkleding zaak kunnen ze je alles vertellen wat je moet weten en hebben ze altijd wel een stuk of 50 verschillende helmen(als het niet meer is)
Niels
Hmm.. okeeTnTnelis schreef:
even voor de duidelijkheid want ik lees het zo vaak, er is geen officieel verschil tussen brommer en motor helm.

Maar toch.. eigenlijk net als Bami vs Spaghetti, de ene is toch een stuk goedkoper en minder veilig.. De ander eigenlijk veel te duur, maar wel mooier en betrouwbaarder

-
- forum gebruiker
- Berichten: 209
- Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:36
- Locatie: 't Harde / zwolle
- killerbeast
- forum gebruiker
- Berichten: 1003
- Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 16:54
- Locatie: Heinkenszand
Het E keur is belangrijk, maar het nummer wat daarna komt is zeker zo belangrijk.
Als je op de helmenlijst van de KNMV kijkt zie je dat de nummer minimaal met 04... of 05... beginnen.
Je kunt in de winkel wel een 03..."nieuwe" helm kopen van 5jaar oud die al die tijd in een magazijn heeft gelegen.
Door invloed van UV straling word een helm oud en bros, en niet echt betrouwbaar meer.(03 niet meer toegestaan in NMC)
Kom je op de NMC met een 04 of 05 helm die niet op de KNMV lijst staat dan zorgt de RAP voor een oplossing.
Of je nu op een Bami fiets of een "echte"minibike rijd, zorg dat je een goede helm op je kop hebt.
Geloof me ik heb ervaring om te weten waar ik over praat, ik dank mijn leven aan een goede helm.
Groet Andre
Nog vragen mail mij of een ander bestuurslid van RAP Holland
Als je op de helmenlijst van de KNMV kijkt zie je dat de nummer minimaal met 04... of 05... beginnen.
Je kunt in de winkel wel een 03..."nieuwe" helm kopen van 5jaar oud die al die tijd in een magazijn heeft gelegen.
Door invloed van UV straling word een helm oud en bros, en niet echt betrouwbaar meer.(03 niet meer toegestaan in NMC)
Kom je op de NMC met een 04 of 05 helm die niet op de KNMV lijst staat dan zorgt de RAP voor een oplossing.
Of je nu op een Bami fiets of een "echte"minibike rijd, zorg dat je een goede helm op je kop hebt.
Geloof me ik heb ervaring om te weten waar ik over praat, ik dank mijn leven aan een goede helm.
Groet Andre
Nog vragen mail mij of een ander bestuurslid van RAP Holland
Vind ik erg onverstandig, misschien is er een keer een ongeluk mee gehad, en hebben ze hem weer een beetje gespoten en/of gepoetst. En is dus de beschermlaag al gebruikt, en heb je er geen donder meer aan. Dat is heel moeilijk te zien namelijk.
Wat ik dus nooit begrijp, dat mensen de duurste dingen voor hun brommer of minibike kopen. En ze dan vervolgens op het belangrijkste gaan bezuinigen, BESCHERMING.
Niels
Wat ik dus nooit begrijp, dat mensen de duurste dingen voor hun brommer of minibike kopen. En ze dan vervolgens op het belangrijkste gaan bezuinigen, BESCHERMING.

Niels
TnTnelis schreef:Vind ik erg onverstandig, misschien is er een keer een ongeluk mee gehad, en hebben ze hem weer een beetje gespoten en/of gepoetst. En is dus de beschermlaag al gebruikt, en heb je er geen donder meer aan. Dat is heel moeilijk te zien namelijk.
Wat ik dus nooit begrijp, dat mensen de duurste dingen voor hun brommer of minibike kopen. En ze dan vervolgens op het belangrijkste gaan bezuinigen, BESCHERMING.![]()
Niels
ach iedereen stelt nou eenmaal zijn/haar eigen prioriteiten

Als hij geen krassen heeft wil dat niet automatisch zeggen dat hij nog goed genoeg beschermd!...
Denk er namelijk aan dat het de tussenschaal is die de klap op je hoofd absorbeerd. Deze laag zit tussen de buitenschaal en de binnenkant. Val je nog een keer op dezelfde plek dan is de kans extreem groot dat de helm daar openscheurt.... met alle risico's van doen...
Koop dus gewoon een goeie helm, zo vreselijk duur zijn die ook weer niet!...
Denk er namelijk aan dat het de tussenschaal is die de klap op je hoofd absorbeerd. Deze laag zit tussen de buitenschaal en de binnenkant. Val je nog een keer op dezelfde plek dan is de kans extreem groot dat de helm daar openscheurt.... met alle risico's van doen...
Koop dus gewoon een goeie helm, zo vreselijk duur zijn die ook weer niet!...