Twee bougies in Puch Kop

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: minipower, Patrick, Lg tweewielers, DMZohrab

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik de Wit
forum gebruiker
Berichten: 485
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 22:22
Locatie: Hoogwoud
Contacteer:

Twee bougies in Puch Kop

Bericht door Erik de Wit »

Heeft iemand ooi zo'n kop getest met twee bougies? zag eentje te koop staan en was benieuwd of zoiets werkt.

Gr. Erik
I think I can
www.dewitracing.com
Jvdw#59

Bericht door Jvdw#59 »

Twinspark bedoel je (heb ik niet van Sten, hoor :lol: )..
Vraag me af of dat werkt.. Is toch meer voor 4-takt?
Gebruikersavatar
Stenley
forum gebruiker
Berichten: 257
Lid geworden op: zo 01 feb 2004, 16:45
Locatie: Eindhoven

Bericht door Stenley »

Op het moment dat je bovenin je compressieslag zit en je het mengsel met je bougie ontsteekt wordt er een soort schokgolf veroorzaakt.
Deze golf is te vergelijken met een lineair waterfront dat door een klein spleetje gaat.
Kortom je krijgt een soort ronde golven vanuit 1 punt (je bougie). Deze "golven" bepalen de kracht die op de zuiger en dus de overbrenging c.q. uiteindelijk het wiel terecht komen.
Als je een bougie hebt die midden in de cilinderkop zit dan gaat de schokgolf recht omlaag, maar -zoals meestal bij 4-takt- zit je bougie scheef in je cilinderkop aan de zijkant, dan loopt de schokgolf van dat punt schuin naar beneden onder een soort hoek.
Gebruik je nu een Twinspark dan krijg je een schokgolf vanuit 2 punten en een inferentie tussen de 2 golven. Dit zorgt voor een evenwichtigere verbranding van de brandstof en levert meer kracht.

Of een twinspark meer vermogen zou leveren dan een in-het-midden-geplaatste bougie durf ik niet te zeggen, dat moet je aan ervarings-deskundigen vragen.
Gast

Bericht door Gast »

maar dan heb je ook een speciale ontsteking/dubbele ontsteking nodig?!?!? want stroom "zoek" de snelste weg als je het zo kunt zeggen dus er word er maar 1 gebruikt van de 2 bougie's.

greets
Gebruikersavatar
Stenley
forum gebruiker
Berichten: 257
Lid geworden op: zo 01 feb 2004, 16:45
Locatie: Eindhoven

Bericht door Stenley »

Je plaatst een tweede bobine parallel aan de eerste voor de tweede bougie.
Gebruikersavatar
Erik de Wit
forum gebruiker
Berichten: 485
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 22:22
Locatie: Hoogwoud
Contacteer:

Bericht door Erik de Wit »

Maar zou het werken met een tweetakt? ik heb nog nooit iemand ermee zien rijden. Ik weet dat BMW(Rotax) al met twinspark reed en dat het wel degelijk effect heeft maar die blokken zijn ermee ontwikkeld en niet later erop geneuzeld.
I think I can
www.dewitracing.com
Gebruikersavatar
Erik de Wit
forum gebruiker
Berichten: 485
Lid geworden op: za 19 feb 2005, 22:22
Locatie: Hoogwoud
Contacteer:

Bericht door Erik de Wit »

Afbeelding

deze foto vond ik
I think I can
www.dewitracing.com
wevie666

Bericht door wevie666 »

dit lijkt me echt zo`n beunhaas ding :D

Als je het verhaal Stenley moet geloven heeft dit niet zo heel erg veel zin
Gast

Bericht door Gast »

is twinsspark en 2 bougie's in de cilinderkop niet totaal iets verschillends.
zover ik weet is twinspark een bougie met 2 van die puntjes aan de zijkant (weet naam nieprecies)

greets
Gebruikersavatar
Jeroen
forum gebruiker
Berichten: 426
Lid geworden op: vr 29 nov 2002, 20:45
Locatie: Ede NL
Contacteer:

Bericht door Jeroen »

Alfa Romeo past dit al jaren toe in hun motoren, hier ontsteekt de tweede bougie ook later dan de eerste. Volgens mij werkt het bij hun 4-takt motoren prima.
Groeten,

Jeroen.

[url]http://www.minibike.nl[/url]
Gebruikersavatar
killerbeast
forum gebruiker
Berichten: 1003
Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 16:54
Locatie: Heinkenszand

Bericht door killerbeast »

twinspark is iets heel anders dan dubbele bougie in je kop.

ik doe motorfietstechniek opleiding en we zijn nu bezig met onstekingen.

twinspark is een benaming voor een bougie. deze heeft 2 eletrode op de bougie zitten de vonk kan dus kiezen welke hij neemt. zo heb je ook een bosch super bougie die heeft 4 electrode.

er zijn mensen die zulke bougies ook ooit getest hebben in een brommer maar gaf weinig tot geen extra vermogen. bij beide bougies heb je meer kans op het branden van een gat in je zuiger omdat de bougie warmer word.

dubbele bougie. ik denk dat het alleen nut heeft op een 4 takt dan op een 2 takt.

om die beide bougies vonk te laten hebben zal je een tweevonkenbobine moeten monteren

de bestaat uit:
1 primiare spoel
2 secundaire spoelen
stel contactpunten
1 condensator
1 onderbreker.

iedere secundair spoel is verbonden met een bougie.
stefano

Bericht door stefano »

killerbeast schreef:twinspark is iets heel anders dan dubbele bougie in je kop.

ik doe motorfietstechniek opleiding en we zijn nu bezig met onstekingen.

twinspark is een benaming voor een bougie. deze heeft 2 eletrode op de bougie zitten de vonk kan dus kiezen welke hij neemt. zo heb je ook een bosch super bougie die heeft 4 electrode.

er zijn mensen die zulke bougies ook ooit getest hebben in een brommer maar gaf weinig tot geen extra vermogen. bij beide bougies heb je meer kans op het branden van een gat in je zuiger omdat de bougie warmer word.

dubbele bougie. ik denk dat het alleen nut heeft op een 4 takt dan op een 2 takt.

om die beide bougies vonk te laten hebben zal je een tweevonkenbobine moeten monteren

de bestaat uit:
1 primiare spoel
2 secundaire spoelen
stel contactpunten
1 condensator
1 onderbreker.

iedere secundair spoel is verbonden met een bougie.


Als je een zogenaamde 2vonkenbobine moet monteren,bestaat die bobine uit 1pri spoel,en 2sec spoelen??
______
| | Boegie1
| (
) (______ Boegie2
) ( Sec
) (
) (
| |
| |_______ uit

Zo dus (voor de mensen die het snappen en kunnen zien :wink:


Stefan
Plaats reactie