Twee bougies in Puch Kop
Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab
- Erik de Wit
- forum gebruiker
- Berichten: 485
- Lid geworden op: za 19 feb 2005, 22:22
- Locatie: Hoogwoud
- Contacteer:
Twee bougies in Puch Kop
Heeft iemand ooi zo'n kop getest met twee bougies? zag eentje te koop staan en was benieuwd of zoiets werkt.
Gr. Erik
Gr. Erik
I think I can
www.dewitracing.com
www.dewitracing.com
Op het moment dat je bovenin je compressieslag zit en je het mengsel met je bougie ontsteekt wordt er een soort schokgolf veroorzaakt.
Deze golf is te vergelijken met een lineair waterfront dat door een klein spleetje gaat.
Kortom je krijgt een soort ronde golven vanuit 1 punt (je bougie). Deze "golven" bepalen de kracht die op de zuiger en dus de overbrenging c.q. uiteindelijk het wiel terecht komen.
Als je een bougie hebt die midden in de cilinderkop zit dan gaat de schokgolf recht omlaag, maar -zoals meestal bij 4-takt- zit je bougie scheef in je cilinderkop aan de zijkant, dan loopt de schokgolf van dat punt schuin naar beneden onder een soort hoek.
Gebruik je nu een Twinspark dan krijg je een schokgolf vanuit 2 punten en een inferentie tussen de 2 golven. Dit zorgt voor een evenwichtigere verbranding van de brandstof en levert meer kracht.
Of een twinspark meer vermogen zou leveren dan een in-het-midden-geplaatste bougie durf ik niet te zeggen, dat moet je aan ervarings-deskundigen vragen.
Deze golf is te vergelijken met een lineair waterfront dat door een klein spleetje gaat.
Kortom je krijgt een soort ronde golven vanuit 1 punt (je bougie). Deze "golven" bepalen de kracht die op de zuiger en dus de overbrenging c.q. uiteindelijk het wiel terecht komen.
Als je een bougie hebt die midden in de cilinderkop zit dan gaat de schokgolf recht omlaag, maar -zoals meestal bij 4-takt- zit je bougie scheef in je cilinderkop aan de zijkant, dan loopt de schokgolf van dat punt schuin naar beneden onder een soort hoek.
Gebruik je nu een Twinspark dan krijg je een schokgolf vanuit 2 punten en een inferentie tussen de 2 golven. Dit zorgt voor een evenwichtigere verbranding van de brandstof en levert meer kracht.
Of een twinspark meer vermogen zou leveren dan een in-het-midden-geplaatste bougie durf ik niet te zeggen, dat moet je aan ervarings-deskundigen vragen.
- Erik de Wit
- forum gebruiker
- Berichten: 485
- Lid geworden op: za 19 feb 2005, 22:22
- Locatie: Hoogwoud
- Contacteer:
- Erik de Wit
- forum gebruiker
- Berichten: 485
- Lid geworden op: za 19 feb 2005, 22:22
- Locatie: Hoogwoud
- Contacteer:
- killerbeast
- forum gebruiker
- Berichten: 1003
- Lid geworden op: wo 10 dec 2003, 16:54
- Locatie: Heinkenszand
twinspark is iets heel anders dan dubbele bougie in je kop.
ik doe motorfietstechniek opleiding en we zijn nu bezig met onstekingen.
twinspark is een benaming voor een bougie. deze heeft 2 eletrode op de bougie zitten de vonk kan dus kiezen welke hij neemt. zo heb je ook een bosch super bougie die heeft 4 electrode.
er zijn mensen die zulke bougies ook ooit getest hebben in een brommer maar gaf weinig tot geen extra vermogen. bij beide bougies heb je meer kans op het branden van een gat in je zuiger omdat de bougie warmer word.
dubbele bougie. ik denk dat het alleen nut heeft op een 4 takt dan op een 2 takt.
om die beide bougies vonk te laten hebben zal je een tweevonkenbobine moeten monteren
de bestaat uit:
1 primiare spoel
2 secundaire spoelen
stel contactpunten
1 condensator
1 onderbreker.
iedere secundair spoel is verbonden met een bougie.
ik doe motorfietstechniek opleiding en we zijn nu bezig met onstekingen.
twinspark is een benaming voor een bougie. deze heeft 2 eletrode op de bougie zitten de vonk kan dus kiezen welke hij neemt. zo heb je ook een bosch super bougie die heeft 4 electrode.
er zijn mensen die zulke bougies ook ooit getest hebben in een brommer maar gaf weinig tot geen extra vermogen. bij beide bougies heb je meer kans op het branden van een gat in je zuiger omdat de bougie warmer word.
dubbele bougie. ik denk dat het alleen nut heeft op een 4 takt dan op een 2 takt.
om die beide bougies vonk te laten hebben zal je een tweevonkenbobine moeten monteren
de bestaat uit:
1 primiare spoel
2 secundaire spoelen
stel contactpunten
1 condensator
1 onderbreker.
iedere secundair spoel is verbonden met een bougie.
Als je een zogenaamde 2vonkenbobine moet monteren,bestaat die bobine uit 1pri spoel,en 2sec spoelen??killerbeast schreef:twinspark is iets heel anders dan dubbele bougie in je kop.
ik doe motorfietstechniek opleiding en we zijn nu bezig met onstekingen.
twinspark is een benaming voor een bougie. deze heeft 2 eletrode op de bougie zitten de vonk kan dus kiezen welke hij neemt. zo heb je ook een bosch super bougie die heeft 4 electrode.
er zijn mensen die zulke bougies ook ooit getest hebben in een brommer maar gaf weinig tot geen extra vermogen. bij beide bougies heb je meer kans op het branden van een gat in je zuiger omdat de bougie warmer word.
dubbele bougie. ik denk dat het alleen nut heeft op een 4 takt dan op een 2 takt.
om die beide bougies vonk te laten hebben zal je een tweevonkenbobine moeten monteren
de bestaat uit:
1 primiare spoel
2 secundaire spoelen
stel contactpunten
1 condensator
1 onderbreker.
iedere secundair spoel is verbonden met een bougie.
______
| | Boegie1
| (
) (______ Boegie2
) ( Sec
) (
) (
| |
| |_______ uit
Zo dus (voor de mensen die het snappen en kunnen zien
Stefan