ik heb een reich waterpomp gekocht voor op me mini.
alleen er staat op dat hij 15 liter rond pompt in 1 minuut en dat lijkt me wel heel erg veel voor een zelf bouw en heeft 0,5 bar druk.
wat nou als ik een weerstand er tussen zet dat hij 6volt zou krijgen zou dat lukken denk iemand?
dat hij dan 6volt heeft en dan 7,5 liter per minuut rond pompt en 0.25 bar heeft??
heeft iemand ooit mee gewerkt zou die genen dan ook ff willen zeggen hoe die dat aan gepakt heeft ??
alvast bedankt groeten martijn [/img]
ik hoorde vandaag nog dat die 15 liter per minuut wel aan kan de radiator zou het echt zo zijn of vliegen je de slangen dan om de oren heen?? groeten martijn
zelfbouwerboy schreef:ik heb een reich waterpomp gekocht voor op me mini.
alleen er staat op dat hij 15 liter rond pompt in 1 minuut en dat lijkt me wel heel erg veel voor een zelf bouw en heeft 0,5 bar druk.
wat nou als ik een weerstand er tussen zet dat hij 6volt zou krijgen zou dat lukken denk iemand?
dat hij dan 6volt heeft en dan 7,5 liter per minuut rond pompt en 0.25 bar heeft??
heeft iemand ooit mee gewerkt zou die genen dan ook ff willen zeggen hoe die dat aan gepakt heeft ??
alvast bedankt groeten martijn [/img]
ik weet niet of je op je boordspanning van je bike wilt gebruiken of een 12 volt accu.
15 liter per minuut en 0.5 bar is niet extreem.
de kleinste doorlaat in je koelsysteem bepaald het aantal liters wat rondgepompd wordt waarbij je druk niet hoger wordt.
vindt je het aantal liters te hoog dan is het mogelijk om de uitgaande kant van je pomp te knijpen.
mijn mening is om het niet doen,een te lage doorstroomsnelheid betekend meestal schade aan je bike.
Als je z'n koelslang gaat knijpen krijgt je motortje het een beetje warm.
geef hem gewoon minder stroom!
Nee hoor word niet warm, tenminste niet als het een centrifugaal pomp is, deze gaat het water dan gewoon ronddraaien todat er weer genoeg plaats is voor meer water.
Centrifugaal pompje's kunnen ook wel eens te warm worden, Gewoon omdat ze blijven proberen te draaien wat niet gaat.
Meestal branden de veldwikkelingen als eerst door.
Ik weet eigenlijk ook niet wat de beste doorloop snelheid is!
Hoe trager, hoe meer warmte afgifte plaats vindt bij je radiateur.
Markie schreef:Centrifugaal pompje's kunnen ook wel eens te warm worden, Gewoon omdat ze blijven proberen te draaien wat niet gaat.
Meestal branden de veldwikkelingen als eerst door.
Ik weet eigenlijk ook niet wat de beste doorloop snelheid is!
Hoe trager, hoe meer warmte afgifte plaats vindt bij je radiateur.
Nee een centrifugaalpomp word niet geblokeerd als je deze tegenhoud, als hij tegengehouden word, gaat hij gewoon water in de huls ronddraaien todat er weer plaats is, dit levert een hogere draaisnelheid op van het motortje, Als er een koelingspropellertje achter op zit gaat deze ook draaien, dus kan het zelfs beter koelen (mijn theorie he )