Tuning voor gevorderden..?!
Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab
Tuning voor gevorderden..?!
Hey bikerz,
Het volgende; Ik heb 2 zelfbouwertjes met puch blokkies, zitten redelijke uitlaten onder setup van de een is 70cc membraam cilinder, 20mm del'lorto,onsteking op 1,4mm voor,twv 16/24 de ander 70cceurocilindro, 16mm mikuni, onsteking 1,3mm voor, twv 17/26, ze lopen geweldig,Maar we willen MEER!! ,
Ik hoor dingen over carter tuning, cilinder tuning, race krukas, hpi's en berekende uitlaten...
DUS, mijn vraag is:
Met welke stap begin je?,
Wat is het voordeel te behalen met elke stap?,
Hoe stem je alles op elkaar af?
Zijn er bepaalde formules voor setup's?,
Heeft er iemand een site voor me waar dit in beschreven wordt?.
Alvast bedankt,
Groet Arjan
P.s. Is dit al eerder gevraagd...of zijn er al 896432397topic's over deze vragen,.... Sorry!!
Het volgende; Ik heb 2 zelfbouwertjes met puch blokkies, zitten redelijke uitlaten onder setup van de een is 70cc membraam cilinder, 20mm del'lorto,onsteking op 1,4mm voor,twv 16/24 de ander 70cceurocilindro, 16mm mikuni, onsteking 1,3mm voor, twv 17/26, ze lopen geweldig,Maar we willen MEER!! ,
Ik hoor dingen over carter tuning, cilinder tuning, race krukas, hpi's en berekende uitlaten...
DUS, mijn vraag is:
Met welke stap begin je?,
Wat is het voordeel te behalen met elke stap?,
Hoe stem je alles op elkaar af?
Zijn er bepaalde formules voor setup's?,
Heeft er iemand een site voor me waar dit in beschreven wordt?.
Alvast bedankt,
Groet Arjan
P.s. Is dit al eerder gevraagd...of zijn er al 896432397topic's over deze vragen,.... Sorry!!
Je komt op een punt, zoals jij nu dat je niet echt meer stap voor stap kan werken. Hoewel dat wel het beste is, want dan weer je precies aan welk onderdeel je verlies ligt. Want je krijgt natuurlijk pas een 1 op 1 fiets(zal bij een minibike helaas nooit lukken(denk ik) als je alles tot in de puntjes perfect heb.
Dus om toch stap voor stap proberen te gaan.
Ik zou als ik jou was eerst voor de onsteking gaan met vervroegde curve(hpi bijv.)
En die helemaal goed afstellen, daarna je cilinder gaan bewerken en zorgen dat die ook perfect is. En aan de hand van je "nieuwe" cilinder een uitlaat gaan berekenen, en bouwen. En dan kom je wel richting de super mooie pk's
Wat is het voordeel met welke stap?:
Onsteking: Je kan zoveel toeren maken als je wil zonder dat de onsteking het niet behoud, en met vervroegde curve heb je een beter tijdstip van onsteken op elk toerental.
Cilinder bewerken: Door hem zo te bewerken dat hij meer brandstof kan invoeren en afvoeren krijg je dus meer power.
Uitlaat: Zorgt voor een betere werking van je cilinder, door de juiste tegendruk. Hij zorgt ervoor dat de brandstof in je cilinder word geduwt, en de gassen worden afgevoert.
Hoe stem je alles op elkaar af?:
Dat gaat simpel gezegt door testen afstellen testen afstellen, net zolang totdat jij vind dat hij lekker rijd, en lekker rijden is voor iedereen weer anders.
Niels
Dus om toch stap voor stap proberen te gaan.
Ik zou als ik jou was eerst voor de onsteking gaan met vervroegde curve(hpi bijv.)
En die helemaal goed afstellen, daarna je cilinder gaan bewerken en zorgen dat die ook perfect is. En aan de hand van je "nieuwe" cilinder een uitlaat gaan berekenen, en bouwen. En dan kom je wel richting de super mooie pk's
Wat is het voordeel met welke stap?:
Onsteking: Je kan zoveel toeren maken als je wil zonder dat de onsteking het niet behoud, en met vervroegde curve heb je een beter tijdstip van onsteken op elk toerental.
Cilinder bewerken: Door hem zo te bewerken dat hij meer brandstof kan invoeren en afvoeren krijg je dus meer power.
Uitlaat: Zorgt voor een betere werking van je cilinder, door de juiste tegendruk. Hij zorgt ervoor dat de brandstof in je cilinder word geduwt, en de gassen worden afgevoert.
Hoe stem je alles op elkaar af?:
Dat gaat simpel gezegt door testen afstellen testen afstellen, net zolang totdat jij vind dat hij lekker rijd, en lekker rijden is voor iedereen weer anders.
Niels
Inderdaad,
ik heb gemerkt dat met die originele grondplaten het amper mogelijk is om de 1,4mm voorontsteking te halen, dus dat lijkt me een goed plan, maar de race krukas en het "carter tunen"dan?..
of is dat gewoon voor betere betrouwbaarheid en levert het weinig pk's op?..
Moet er ff weer inkomen heb al geen 15 jaar meer een puch blokkie onder handen gehad... ....Vroegah toen...
ik heb gemerkt dat met die originele grondplaten het amper mogelijk is om de 1,4mm voorontsteking te halen, dus dat lijkt me een goed plan, maar de race krukas en het "carter tunen"dan?..
of is dat gewoon voor betere betrouwbaarheid en levert het weinig pk's op?..
Moet er ff weer inkomen heb al geen 15 jaar meer een puch blokkie onder handen gehad... ....Vroegah toen...
Die "kamer"die onder de zuiger zit waar de krukas inzit...kweet de term niet meer, maargoed..ik heb wel eens gezien of gehoort dat ze daar de inhoudt van vergroten en/of opvullen verkleinen, zou het zo zijn dat de inhoud van die ruimte op bdp even groot moet zijn als de cilinder inhoudt op het odp, of in ieder geval daar in de buurt moet komen?
Arjan
Arjan
das een goeie,
die onthoud ik kan ik gelijk ff checke straks...
intussen nog wat site's gevonden voor geintresseerden...
http://www.puchmaxi.nl/tunen_baspuch.php
http://www.puchmaxi.nl/protuning.php
http://hem.fyristorg.com/Bimotion/Bimot ... ton%20work.
http://www.bimotion.go.to/
die onthoud ik kan ik gelijk ff checke straks...
intussen nog wat site's gevonden voor geintresseerden...
http://www.puchmaxi.nl/tunen_baspuch.php
http://www.puchmaxi.nl/protuning.php
http://hem.fyristorg.com/Bimotion/Bimot ... ton%20work.
http://www.bimotion.go.to/