Tuning voor gevorderden..?!

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: minipower, Patrick, Lg tweewielers, DMZohrab

Plaats reactie
Gast

Tuning voor gevorderden..?!

Bericht door Gast »

Hey bikerz,

Het volgende; Ik heb 2 zelfbouwertjes met puch blokkies, zitten redelijke uitlaten onder setup van de een is 70cc membraam cilinder, 20mm del'lorto,onsteking op 1,4mm voor,twv 16/24 de ander 70cceurocilindro, 16mm mikuni, onsteking 1,3mm voor, twv 17/26, ze lopen geweldig,Maar we willen MEER!! :twisted: ,

Ik hoor dingen over carter tuning, cilinder tuning, race krukas, hpi's en berekende uitlaten...

DUS, mijn vraag is:

Met welke stap begin je?,

Wat is het voordeel te behalen met elke stap?,

Hoe stem je alles op elkaar af?

Zijn er bepaalde formules voor setup's?,

Heeft er iemand een site voor me waar dit in beschreven wordt?.



Alvast bedankt,

Groet Arjan

P.s. Is dit al eerder gevraagd...of zijn er al 896432397topic's over deze vragen,.... Sorry!! :roll:
Gebruikersavatar
TnTnelis
forum gebruiker
Berichten: 2447
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 21:44
Locatie: Leiden

Bericht door TnTnelis »

Je komt op een punt, zoals jij nu dat je niet echt meer stap voor stap kan werken. Hoewel dat wel het beste is, want dan weer je precies aan welk onderdeel je verlies ligt. Want je krijgt natuurlijk pas een 1 op 1 fiets(zal bij een minibike helaas nooit lukken(denk ik) als je alles tot in de puntjes perfect heb.

Dus om toch stap voor stap proberen te gaan.

Ik zou als ik jou was eerst voor de onsteking gaan met vervroegde curve(hpi bijv.)

En die helemaal goed afstellen, daarna je cilinder gaan bewerken en zorgen dat die ook perfect is. En aan de hand van je "nieuwe" cilinder een uitlaat gaan berekenen, en bouwen. En dan kom je wel richting de super mooie pk's

Wat is het voordeel met welke stap?:

Onsteking: Je kan zoveel toeren maken als je wil zonder dat de onsteking het niet behoud, en met vervroegde curve heb je een beter tijdstip van onsteken op elk toerental.

Cilinder bewerken: Door hem zo te bewerken dat hij meer brandstof kan invoeren en afvoeren krijg je dus meer power.

Uitlaat: Zorgt voor een betere werking van je cilinder, door de juiste tegendruk. Hij zorgt ervoor dat de brandstof in je cilinder word geduwt, en de gassen worden afgevoert.

Hoe stem je alles op elkaar af?:

Dat gaat simpel gezegt door testen afstellen testen afstellen, net zolang totdat jij vind dat hij lekker rijd, en lekker rijden is voor iedereen weer anders.


Niels
Gast

Bericht door Gast »

Inderdaad,
ik heb gemerkt dat met die originele grondplaten het amper mogelijk is om de 1,4mm voorontsteking te halen, dus dat lijkt me een goed plan, maar de race krukas en het "carter tunen"dan?..
of is dat gewoon voor betere betrouwbaarheid en levert het weinig pk's op?..

Moet er ff weer inkomen heb al geen 15 jaar meer een puch blokkie onder handen gehad... :D ....Vroegah toen... :D
Gebruikersavatar
TnTnelis
forum gebruiker
Berichten: 2447
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 21:44
Locatie: Leiden

Bericht door TnTnelis »

Carter tunen, vind ik een beetje bij cilinder tunen horen, omdat het allemaal ten goede komt van je mengsel verplaatsing.

Krukas, die kan gewoon meer kracht hebben, en is misschien ook lichter maar dat weet ik niet zeker.

Niels
Gast

Bericht door Gast »

Die "kamer"die onder de zuiger zit waar de krukas inzit...kweet de term niet meer, maargoed..ik heb wel eens gezien of gehoort dat ze daar de inhoudt van vergroten en/of opvullen verkleinen, zou het zo zijn dat de inhoud van die ruimte op bdp even groot moet zijn als de cilinder inhoudt op het odp, of in ieder geval daar in de buurt moet komen?

Arjan
Gebruikersavatar
TnTnelis
forum gebruiker
Berichten: 2447
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 21:44
Locatie: Leiden

Bericht door TnTnelis »

Nee dat is onmogelijk denk ik, aangezien de inhoud van de zuiger enkel al meer is als je inhoud van de cilinder op bdp.

Bij de ontbranding moet het megsel goed worden samengeperst voor een fellere reactie, onderin hoeft dat niet te ontbranden.

Ik kan me wel voorstellen dat het beter is.

Niels
Gast

Bericht door Gast »

Dus het is puur een kwestie van alle eventuele obstakels weghalen en polijsten(wat betrefd het carter)

in ieder geval bedankt :wink:

groet A
Gebruikersavatar
TnTnelis
forum gebruiker
Berichten: 2447
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 21:44
Locatie: Leiden

Bericht door TnTnelis »

Je moet gewoon eigenlijk je cilinder overtekenen op je carter, en zorgen dat je spoelpoorten vloeiend overlopen op carter naar cilinder.

Niels
Gast

Bericht door Gast »

:idea: das een goeie,
die onthoud ik kan ik gelijk ff checke straks... :wink:

intussen nog wat site's gevonden voor geintresseerden...

http://www.puchmaxi.nl/tunen_baspuch.php

http://www.puchmaxi.nl/protuning.php

http://hem.fyristorg.com/Bimotion/Bimot ... ton%20work.

http://www.bimotion.go.to/
Plaats reactie