tapeind in de cilinder afgedraaid (oplossing?) Hulp gevraagd
Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab
tapeind in de cilinder afgedraaid (oplossing?) Hulp gevraagd
Mijn tapeind van de uitlaat is afgebroken (zie foto onderaan) en er zit nog een stukje in de cilinder natuurlijk.
Hoe kan ik dit best oplossen,kan je deze er gewoon uitboren met een boortje van 5 en erna terug met een tap draad op trekken?
Ik heb al gehoord dat je een speciale boor nodig hebt omdat dit hard ijzer zou zijn klopt dit?
Moest dit nou eens mislukken zou ik dan nogmaals met een boor van 7 kunnen boren en tap M8 intrekken?
Heeft iemand dit ooit al eens voor gehad trouwens vind er nergens iets over?J
Graag tips hoe ik dit euvel kan oplossen deze cilinder heeft nog maar 100 km gereden en zou hem graag nog wat houden het is een polini 65.
mvg redgixxer
Hoe kan ik dit best oplossen,kan je deze er gewoon uitboren met een boortje van 5 en erna terug met een tap draad op trekken?
Ik heb al gehoord dat je een speciale boor nodig hebt omdat dit hard ijzer zou zijn klopt dit?
Moest dit nou eens mislukken zou ik dan nogmaals met een boor van 7 kunnen boren en tap M8 intrekken?
Heeft iemand dit ooit al eens voor gehad trouwens vind er nergens iets over?J
Graag tips hoe ik dit euvel kan oplossen deze cilinder heeft nog maar 100 km gereden en zou hem graag nog wat houden het is een polini 65.
mvg redgixxer
- Lg tweewielers
- Moderator
- Berichten: 7532
- Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
- Locatie: beekbergen
- Contacteer:
Hey ,
Je moet echt probeeren het oude boutje te verwijderen ! door te tikken , als dat echt niet wil moet je hem uitboren met een kleinere boor dan je boutje , en zorgen dat alles van je boutje eruit is ! ! !
Je kan kijken of je draat te vernieuwen is maar je kan ook een Helicoil halen , dat is een aluminium draadje dat je in je tapend gat draait en dan kan je weer M6 erin , vraag hiernaar bij een goede metaalbewerkings winkel , deze lui hebben dit wel !
Je kan gaan tot m8 naar mijn weten , maar ik zou eerst ff kijken of dat wel gaat passen met je uitlaat .
Dus je kan
1 . Het boutje eruit halen !!
2 . kijken of je het draat nog kan fixen
3 . Als dat niet wil moet je voor een groter draad gaan / of een helicoil
Een helicoil ( volgens mij schrijf ik het goed ) kan je weer M6 krijgen dus dat is fijn , maar je moet daar zelf maar over beslissen
Later
Lars
bXt
Je moet echt probeeren het oude boutje te verwijderen ! door te tikken , als dat echt niet wil moet je hem uitboren met een kleinere boor dan je boutje , en zorgen dat alles van je boutje eruit is ! ! !
Je kan kijken of je draat te vernieuwen is maar je kan ook een Helicoil halen , dat is een aluminium draadje dat je in je tapend gat draait en dan kan je weer M6 erin , vraag hiernaar bij een goede metaalbewerkings winkel , deze lui hebben dit wel !
Je kan gaan tot m8 naar mijn weten , maar ik zou eerst ff kijken of dat wel gaat passen met je uitlaat .
Dus je kan
1 . Het boutje eruit halen !!
2 . kijken of je het draat nog kan fixen
3 . Als dat niet wil moet je voor een groter draad gaan / of een helicoil
Een helicoil ( volgens mij schrijf ik het goed ) kan je weer M6 krijgen dus dat is fijn , maar je moet daar zelf maar over beslissen
Later
Lars
bXt
'The eye in the Sky'
Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Je kunt ook een linkse tap kopen.
Dit zijn tapjes met links schroefdraad.
Het is een kwestie van een klein gaatje in je tapeind boren(afhanklijk van de dikte van je tapje,taperin draaien,en als die goed vast zit draait hij zo het gebroken tapje uit je cilinder,en kun je het schroefdraad weer gebruiken.
Als dat niet werkt zou ik er een helicoil erin draaien.
Dit is een speciaal setje met busjes schroefdraad,zodat dezelfde maat tapeind kangebruiken,zodat je straks geen problemen hebt met het monteren van de uitlaat.
Stefan
Dit zijn tapjes met links schroefdraad.
Het is een kwestie van een klein gaatje in je tapeind boren(afhanklijk van de dikte van je tapje,taperin draaien,en als die goed vast zit draait hij zo het gebroken tapje uit je cilinder,en kun je het schroefdraad weer gebruiken.
Als dat niet werkt zou ik er een helicoil erin draaien.
Dit is een speciaal setje met busjes schroefdraad,zodat dezelfde maat tapeind kangebruiken,zodat je straks geen problemen hebt met het monteren van de uitlaat.
Stefan
- rkpdude
- forum gebruiker
- Berichten: 962
- Lid geworden op: vr 23 mei 2003, 21:56
- Locatie: Noord Holland
- Contacteer:
Wanneer je gaat uitboren, zorg dat je oppervlakte van je oude bout mooi vlak is. center SEKUUR in het midden en stel de cilinder vlap op onder een boorkolom. Mat de hand boren is gedoomd om te mislukken. Je boor glijd naar de rand, en omdat je cilinder van een veel zachter materiaal is gaat het onherroepelijk fout.
Volgende keer tapeindjes in je cilinder zetten. veel minder kans op doldraaien en afbreken. Doe dit zowel aan de inlaat als de uitlaat kant...
Volgende keer tapeindjes in je cilinder zetten. veel minder kans op doldraaien en afbreken. Doe dit zowel aan de inlaat als de uitlaat kant...
NK 2003 6e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2009 7e geworden..
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
NK 2004 6e geworden..
NK 2005 7e geworden..
NK 2006 1e geworden..
NK 2007 2e geworden..
NK 2008 1e geworden..
NK 2009 7e geworden..
NK 2010 2e geworden..
NK 2011 2e geworden..
NK 2012 2e geworden..
NK 2013 1e geworden..
zoals je ziet op de foto zat er een tapeindje in,is ook te zien aan de tap ernaast ,om een of andere reden is deze afgebroken achter het stukje waar geen draad op zit .rkpdude schreef:Wanneer je gaat uitboren, zorg dat je oppervlakte van je oude bout mooi vlak is. center SEKUUR in het midden en stel de cilinder vlap op onder een boorkolom. Mat de hand boren is gedoomd om te mislukken. Je boor glijd naar de rand, en omdat je cilinder van een veel zachter materiaal is gaat het onherroepelijk fout.
Volgende keer tapeindjes in je cilinder zetten. veel minder kans op doldraaien en afbreken. Doe dit zowel aan de inlaat als de uitlaat kant...
Goed wat ik morgen ga proberen : ik heb iemand gevonden met een grote kolomboor dat ik mag gebruiken ,dus eerst center een boorpunt slaan,dan boren met een boortje van 3mm als dit goed is vergroten naar 4mm dan met een linkse tap van 5mm de tapeind er uit draaien .
Hopelijk lukt dit dan kan ik de draad nog gebruiken.
- Lg tweewielers
- Moderator
- Berichten: 7532
- Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
- Locatie: beekbergen
- Contacteer:
Weet je wat je moet doen , naar een revisie centere gaan .redgixxer schreef:zoals je ziet op de foto zat er een tapeindje in,is ook te zien aan de tap ernaast ,om een of andere reden is deze afgebroken achter het stukje waar geen draad op zit .rkpdude schreef:Wanneer je gaat uitboren, zorg dat je oppervlakte van je oude bout mooi vlak is. center SEKUUR in het midden en stel de cilinder vlap op onder een boorkolom. Mat de hand boren is gedoomd om te mislukken. Je boor glijd naar de rand, en omdat je cilinder van een veel zachter materiaal is gaat het onherroepelijk fout.
Volgende keer tapeindjes in je cilinder zetten. veel minder kans op doldraaien en afbreken. Doe dit zowel aan de inlaat als de uitlaat kant...
Goed wat ik morgen ga proberen : ik heb iemand gevonden met een grote kolomboor dat ik mag gebruiken ,dus eerst center een boorpunt slaan,dan boren met een boortje van 3mm als dit goed is vergroten naar 4mm dan met een linkse tap van 5mm de tapeind er uit draaien .
Hopelijk lukt dit dan kan ik de draad nog gebruiken.
Ik had een cilinderkop zonder draad voor een schakel brommer ( gilera gsm ) en dat koste me 25euro er zat een bus in met nieuw draad en zo goed krijg je het zelf nooit !
Ik denk dat je hooguit 15 euro kwijt bent
EN DAT IS HET ZEKER WAARD ! je molt de boel erg snel !
Lars
'The eye in the Sky'
Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Ik heb het me dan toch gewaagd volgens de bovenstaande methode alles is zeer vlot verlopen en we hebben de tap er met gemak uitgedraaid (linkse tap).Lg tweewielers schreef:Weet je wat je moet doen , naar een revisie centere gaan .redgixxer schreef:zoals je ziet op de foto zat er een tapeindje in,is ook te zien aan de tap ernaast ,om een of andere reden is deze afgebroken achter het stukje waar geen draad op zit .rkpdude schreef:Wanneer je gaat uitboren, zorg dat je oppervlakte van je oude bout mooi vlak is. center SEKUUR in het midden en stel de cilinder vlap op onder een boorkolom. Mat de hand boren is gedoomd om te mislukken. Je boor glijd naar de rand, en omdat je cilinder van een veel zachter materiaal is gaat het onherroepelijk fout.
Volgende keer tapeindjes in je cilinder zetten. veel minder kans op doldraaien en afbreken. Doe dit zowel aan de inlaat als de uitlaat kant...
Goed wat ik morgen ga proberen : ik heb iemand gevonden met een grote kolomboor dat ik mag gebruiken ,dus eerst center een boorpunt slaan,dan boren met een boortje van 3mm als dit goed is vergroten naar 4mm dan met een linkse tap van 5mm de tapeind er uit draaien .
Hopelijk lukt dit dan kan ik de draad nog gebruiken.
Ik had een cilinderkop zonder draad voor een schakel brommer ( gilera gsm ) en dat koste me 25euro er zat een bus in met nieuw draad en zo goed krijg je het zelf nooit !
Ik denk dat je hooguit 15 euro kwijt bent
EN DAT IS HET ZEKER WAARD ! je molt de boel erg snel !
Lars
Er is helemaal niets aan de binnen draad van de cilinder dus gewoon een andere tap ingedraaid en de uitlaat terug gemonteerd.
Zoo zie je maar als je het goed aanpakt lukt het vast wel en het kost maar 5 euro .
groeten redgixxer dat terug kan rondsnorren.
- Lg tweewielers
- Moderator
- Berichten: 7532
- Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
- Locatie: beekbergen
- Contacteer:
Ja maar als je het verneukt kan je het dicht gaan lassen met de kans dat je cilinder kaopt gaatIk heb het me dan toch gewaagd volgens de bovenstaande methode alles is zeer vlot verlopen en we hebben de tap er met gemak uitgedraaid (linkse tap).
Er is helemaal niets aan de binnen draad van de cilinder dus gewoon een andere tap ingedraaid en de uitlaat terug gemonteerd.
Zoo zie je maar als je het goed aanpakt lukt het vast wel en het kost maar 5 euro .
groeten redgixxer dat terug kan rondsnorren.
Het licht er ook aan waat het tap end zit he , kan ik vanaf hier niet zien
Nou Laterr veel jaag plezier
'The eye in the Sky'
Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
Bekijk ook de website
[url=http://www.freewebs.com/lgtweewielers]www.Lgtweewielers.tk[/url]
- Lg tweewielers
- Moderator
- Berichten: 7532
- Lid geworden op: za 05 mar 2005, 20:16
- Locatie: beekbergen
- Contacteer: