Na een paar avondjes tekenen, toen nog met de potlood en papier, had ik al een aardige basis voor het frame. Op naar de bouwmarkt om aluminium koker te kopen. Ik had verder geen connecties om het materiaal ergens anders vandaan te halen. Na heel wat uurtjes en liters zweet waren dan eindelijk alle benodigde stukken voor het frame gezaagd. Ook dit heb ik op de ouderwetse manier gedaan. Precies! Met de hand en een verstekzaag. Na het frame kwam het balhoofd. Zoals nu wordt vaak het balhoofd uit een Puch Maxi frame gezaagd en in het frame van de minibike gelast. Aluminium en staal lassen dat werkt niet. Het kwam nu mooi uit dat ik nog een Puch Maxi in de schuur had staan om de maatvoering over te nemen.
Tijdens de wekelijkse uurtjes draaien en frezen heb ik het balhoofd en de “stuurpen†gedraaid. Meteen maar de tussenruimte tussen de kroonplaten met enkele centimeters verkleint. Via m’n vaders werk kon ik aan 2 stukken aluminium komen om de kroonplaten te fabriceren. Ook dit ging op de ouderwetse manier. Met de handzagen en netjes veilen…
Al met al ging hier een aardig tijdje overheen. Omdat het toch een hobby was maakte het niet uit hoelang ik er over zou doen. Ik had voor mezelf geen einddatum opgegeven wanneer hij klaar moest zijn. En dat had ik misschien juist wel moeten doen. Het plan kwam nu dus in een wel erg koude ijskast te liggen.
Het is inmiddels 5 jaar later en tijdens het lezen op www.motor-forum.nl kwam ik een topic tegen over een minibike. Ik heb inmiddels m’n motorrijbewijs gehaald en heb een
Kawasaki ZZR-250 en een Suzuki GSX-R 600 gehad. Ik werk inmiddels als technisch tekennaar in Oldenzaal en heb het beschikken over elk materiaal wat ik maar wil gebruiken. Uitermate geschikt om het project weer uit die ijskast te halen. Na het speuren op internet ben ik er in ieder geval achter gekomen dat er een berg aan informatie is ontstaan binnen deze 5 jaar van “afwezigheidâ€ÂÂ.
Als basis ga ik de volgende onderdelen gebruiken:
• 65cc Polini met een Polini-Kit van een Peugeot om de carburateur naar voren te plaatsen
• HPI 2005
• Rito krukas
• Dellortoe PHBG 20mm
• Polini trekstarter
• Scooter uitlaat
• 6,5†imitatievelgen van de donorbike
• Zelfbouwframe pas gemaakt voor Blata Origami B1 kuipen
De rest van de toeters en bellen moet ik nog uitzoeken. Op het moment ga ik beginnen met het ontwerpen van het frame. Zowel in 2D als 3D zal ik deze gaan ontwerpen.
Na wat avonden zoeken en lezen op internet ben ik tot een paar conclusies gekomen. Ten eerste zie ik er vanaf om de Polini kuipen set te gaan gebruiken. De voornaamste reden is het probleem dat vrijwel iedereen heeft met de tank. De benzine in de tank zorgt ervoor dat er in de loop van de tijd kleine blaasjes onder de verf ontstaan. Aangezien ik geen zin heb om ieder half jaar m’n tank over te spuiten ben ik opzoek gegaan naar een andere set. Al snel viel m’n oog op de Blata Origami B1. Bij “Van ’t Slot†in Enschede verkochten ze deze set maar….. De prijs viel me toch wel tegen. Het bouwen van de minibike is een hobby van mij maar moet wel binnen het budget blijven. Na even verder kijken kwam ik uit bij de “HZ-Bromshopâ€ÂÂ. Ze verkopen ook deze set maar dan voor meer dan de helft minder! Het zijn dan wel imitatie kuipen en minder qua afwerking en kwaliteit. De keuze is gemaakt en van de week ga ik de kuipen bestellen om verder te kunnen gaan met het ontwerpen van het frame.
Voor de voorvork heb ik al een ontwerp in gedachte. De poten worden zo gedraaid of het net lijkt of ze kunnen veren. Maar ze zullen uit in stuk gemaakt worden. Ze zullen eruit komen te zien als een up-side-down vork. Het ruwstuk zal worden gebrand uit een stuk plaat. Als eerst zal de poot worden gedraaid en daarna zal het onderstuk worden gefreesd. Door deze manier van bewerken bestaan de poten niet uit diverse onderdelen die je later weer moet gaan monteren en uitlijnen. Het geheel zal hierdoor ook aanzienlijk eenvoudig te monteren zijn.
Voor de kroonplaten heb ik ook een mooi ontwerp in gedachte al zeg ik het zelf. Om het even snel uit te leggen zullen ze een miniatuur worden van een echte kroonplaat. Bijvoorbeeld de kroonplaat van een RSV Mille. Over het materiaal moet ik nog even nadenken.
Voor het carter heb ik ook wel een aardig idee. Aangezien m'n minibike ook voor de show is komt er een glazendeksel i.p.v. het deksel met het koppelingsmechanisme. Er komt toch een trekstarter op of ik ga hem starten met een startmotor.
Hieronder in ieder geval alvast wat foto's:








De rest van de foto's volgen nog!