Ik heb een blok met 3 lagers dus dat grote tandwiel loopt met een kant los in het ijzer. Zou je daar geen lager op kunnen zetten als je het carter aanpast zodat er een lager inpast??
of past er geen lager op deze as, het lijkt me wel beter dan dat hij los in het ijzer loopt.
En ik had ergens anders op een site gelezen dat je de wangen van de krukas op kon vullen waarmee moet je deze dan opvulen??(een stuk ijzer erinlassen lijkt me niet )
tebriz schreef:Ik heb een blok met 3 lagers dus dat grote tandwiel loopt met een kant los in het ijzer. Zou je daar geen lager op kunnen zetten als je het carter aanpast zodat er een lager inpast??
of past er geen lager op deze as, het lijkt me wel beter dan dat hij los in het ijzer loopt.
En ik had ergens anders op een site gelezen dat je de wangen van de krukas op kon vullen waarmee moet je deze dan opvulen??(een stuk ijzer erinlassen lijkt me niet )
Hoi
op deze as past wel een lager, maar, er zijn oudere types puch-blokken waar hier al een lager opzit,
mischien is het handiger als je op zoek gaat naar 2 oude carterhelften, waar de uitsparing voor dit lager al inzit!
'kweenie precies vanaf-tot wanneer deze blokkies zijn gemaakt!
krukas opvullen heb ik gedaan met twee gedraaide proppen nylon, 'k heb ze iets groter (0.2mm) gedraaid als de gaten, en ze daarna in de krukas geperst!
Koen schreef:Denk dat je twee honderste bedoeld, 0,02 mm dus..
nope, 0.2mm
't nylon moet er echt onder spanning in, je moet het er echt in persen, anders gaan ze loszitten (nylon word een beetje week als je 't verwarmd, vandaar)
ik wil dat wel gaan doen hoor!! (maar de financien zitten een beetje tegen...) alles kost zo ontzettend duur dat spul!
Maar binnenkort ga ik naar de brommertechnische opleiding in het Markiezaatcolege , mish kan ik het daar wel doen als praktische opdracht!
Puch Tunen tot het niet verder kan!
Dus beter gewoon een blok zoeken waar deze uitsparingen al inzitten? eerst ff spare dus. ik had het blok uitelkaart gehaald en nu bleek er vloeibare pakking in te zitten
Gaat dit niet eruit met wasbenzine ofzo? ( heb 1 carterhelft al met een vijltje gedaan was ik 2 tot 3 uur mee bezig zit nm. best wel een dikke laag in)het zat zelfs een beetje op de krukaswangen (!) dit kan toch nooit goed zijn geweest of wel?
En ik had gezien dat de spoelpoorten in het carter kleiner zijn dan die in die cilinder (70cc) heb je daar wat aan als je die in het carter even groot maakt?
Ik weet het zijn veel vragen maar dis me eerste puchblokkie heb meer verstand van vespa.
Je kunt ook nieuwe carterdelen kopen. Deze zijn met 4 lagerplaatsen en kosten 68 euries. Let wel, ik heb het hier over spliksplinter nieuwe carters..........
tebriz schreef:Dus beter gewoon een blok zoeken waar deze uitsparingen al inzitten? eerst ff spare dus. ik had het blok uitelkaart gehaald en nu bleek er vloeibare pakking in te zitten
Gaat dit niet eruit met wasbenzine ofzo? ( heb 1 carterhelft al met een vijltje gedaan was ik 2 tot 3 uur mee bezig zit nm. best wel een dikke laag in)het zat zelfs een beetje op de krukaswangen (!) dit kan toch nooit goed zijn geweest of wel?
En ik had gezien dat de spoelpoorten in het carter kleiner zijn dan die in die cilinder (70cc) heb je daar wat aan als je die in het carter even groot maakt?
Ik weet het zijn veel vragen maar dis me eerste puchblokkie heb meer verstand van vespa.
vloeibare pakking is er wel uit te halen
wasbenzine of thinner saves the day
pas wel op met thinner want dat lost plastic en verf op;)
het is officieel! ik ben onhandig met de techniek!(H)
Die pakkingen bestaan niet! Er moet een of andere vloeibare pakking tussen.. Siliconen, curil of iets van loctite..
Of je moet ze zelf maken.. Maar of het goed afdicht betwijfel ik.. Er bestaan wel pakkingen voor de carterdeksel.. Ik doe daar ook gewoon vloeibare tussen.. Werkt perfect en kost een stuk minder als elke keer een nieuwe halen bij de brommerboer..
ja oke er kan wel war aanzitten maar een laag van zo'n mm dik aan de hele zijkanten van het carterhelft waar de krukasinzit lijkt me wel erg veel ofniet?