EBR voorvork

Zelfbouw bikes gerelateerde vragen - Home made bikes related questions

Moderators: Patrick, Lg tweewielers, minipower, DMZohrab

Plaats reactie
Gast

EBR voorvork

Bericht door Gast »

hee iedereen,

Ik heb nog een paar EBR voor poten, en daar zou ik graag een geveerde minibike voorvork van maken.
en nu is mijn vraag: of er iemant voor mij daar een tekening van heeft of zo?

alvast bedankt.
JS racing zeeland

Bericht door JS racing zeeland »

heej ralph
http://www.minibike-forum.nl/viewtopic. ... hlight=how
effe een how to vond ik bij de zoek functie :wink:
grtz jere
Gast

Bericht door Gast »

hee jere, die had ik ook al gevonden maar ik heb nog een paar voorpoten liggen van een EBR voorvork, en daar wou ik een minibikevoorvork van maken, en niet van een "gewone" puch voorvork. maar als nog bedankt.
mischien kort ik dan wel gewoon een puch voorvork in, is ook wel mooi en een stukje makkelijker :lol: .

groeten Ralph...
Gast

Bericht door Gast »

Met EBR kan het volgens mij niet :?..

Anders moet je heel veel aanpassen :).
Jopie

Bericht door Jopie »

Past misschien beter onder Technische Vragen in plaats van de Paddock.
Dit gedeelte is om je bike te showen, vragen over onderdelen/bikes kan in een ander deel van het forum.

edit: en toen waren ze verplaatst :wink:
Gast

Bericht door Gast »

Ej,

Punt 1, geveerd zal je niet lukken met deze poten. ze zijn gewoonweg te lang, maak je ze op maat, lukt het nog niet. je onderste dikke poten zullen hoe dna ook tegen de onderste kroonplaat komen.

Toevallig 5 minuten geleden mijn EBR voorvork in gekort..
Ik heb die lange.
Ik heb ook erg veel zitten meten, alleen een geveerde voorvork ging me helaas niet lukken.
vanaf de bovenste kroonplaat tot de onderste kroonplaat, is de afstand zo'n 18cm( kun je afstellen, door de onderste kroonplaat bouten los te draaien, daarma kun je hem enkele mm afstellen). En de dikke onderste poten zijn ongeveer 30 cm.( ongeveer maten, maar om te laten zien dat dat dus nooit gaat lukken.) Wat er dan nog tussenzit is ongeveer 15cm, want dan kom je op een totaallengte van 63 cm uit.

Een minibike voorvork mag ongeveer max 40cm zijn. Door alleen de poten met de afstand tussen de twee kroonplaten te gebruiken, zit je dus op 48 cm( 30+18 )..Dan zijn de poten zelf nog niets eens meegerekent!( dus zo'n 15cm).

Hier zoals ik het heb gedaan:

Zorg dat je de onderste poten los in je hand krijgt, dat deed ik door als een gek de poten uit elkaar te gaan trekken(a).. De veren in de onderste dikke poten zitten geklemt in de poten zelf.
Daarna heb ik van de onderste dikke poten, zo'n 5cm afgehaald,( van de bovenkant)
Als je nu weer de onderste dikke( met 5cm ingekorte) poot weer op de poten zelf schuift, en een streepje zet aan de bovenkant van de dikke poot, tot waar ze niet meer verder kunnen. kun je zien hoever de poot zelf dus in de dikke poot verdwijnt.

Oke, nu meet je de afstand vanaf de onderkant van de poot tot het streepje. Deze afstand is denk ik zo'n 13cm.

ga nu naar je onderste kroonplaat, en meet 13cm naar onderen af, zet daar een streepje, en zaag dit door.

Wat je nu hebt gedaan is dus de bovenkant van je dikke onderpoten 5cm afgezaagt. En vand e poten zelf heb je een redelijk groot stuk afgezaagt.

Schuif nu de onderste dikke poten op de poten zelf, en als je het goed hebt gedaan, voel je dat de veer echt nét kracht gaat zetten, op dat moment moet de bovenkant van de dikke poot, net tegen de onderste kroonplaat komt.
leg hier een lasje omheen( maakt niet uit mooi of netjes, het zit toch onder de kroonplaat, wel even het chroom eraf halen op die plek).
En zie dan, een prachtig voorvorkje, van rond de 40cm:)..

het ziet er in ieder geval heel erg fraai uit, zo'n chrome voorvoork met van die dikke poten. alleen, tja, zwaar zal hij in iedere geval zijn :twisted: ...

Succes ermee 8) ! remy

( iets gewicht op de voorkant met zware setup kan niet zo'n kwaad :wink: )
Plaats reactie