nou ik ben er dus ook achter bij veel vermogen en hard optrekken breekt het tandwiel los van het koppelingshuis
ik was aan het afstellen en hij liep wel goed dus toen heb ik ffies de top getest en aan het einde van het weggetje kon ik gas geven wat ik wilde maar hij kwam niet meer vooruit
nu heb ik dus het tandwiel tig laten lassen aan het koppelingshuis en toen afgekoeld onder de kraan alleen het probleem is nu dat mij bronzen bus niet meer in het huis past zou dit kunnen komen doordat ik het te snel af heb laten koelen onder de kraan
Ja.. je had hem nooit onder de kraan moeten doen..
Dan krimpt hij te snel en word hij kleiner dan hij was..
Oplossing:
Koppelingshuis in de draaibank een beetje uitdraaien , totdat hij precies past.
Is mischien niet de beste oplossing.
Maar voor mij iig de snelste, makkelijkste en goedkoopste manier
jordy 15 schreef:Ja.. je had hem nooit onder de kraan moeten doen..
Dan krimpt hij te snel en word hij kleiner dan hij was..
Oplossing:
Koppelingshuis in de draaibank een beetje uitdraaien , totdat hij precies past.
Is mischien niet de beste oplossing.
Maar voor mij iig de snelste, makkelijkste en goedkoopste manier
zou het echt daardoor komen dan???
wat al ik hem nou weer heet stook dan zet die weer uit en dan langzaam af laten koelen
Dit heeft niets met afkoelen te maken, maar met het lassen door de warmte inbreng vervormt het gat, dit is niet te voorkomen.
Tip: als je wat last, laat het dan altijd langzaam afkoelen, door te snelle afkoeling kan de las haarscheurtjes krijgen.
Nu moet je het gat weer netjes rond en op de goede diameter maken (of laten maken).
Gr HK Racing.
NK 2006 5e geworden.
NK 2007 9e geworden.
NK 2008 Bike overgedragen aan Patricia en 6e geworden.
NK 2009 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!
NK 2010 rijder Patricia Kampioen Zelfbouw water!!!!!!!!
NK 2011 rijder Patricia 3e geworden!!!!!!!!
Het leek mij logisch dat het wel met snel afkoelen te maken heb, want als ik bijv 2 plaatjes rood gloeiend maak. En de ene doop ik in een bak water.
En de ander laat ik langzaam afkoelen.
Dan is degene die ik snel met water heb afgekoeld kleiner dan die andere..
Doordat je met lassen het niet overal precies even warm maakt, zit er verschil in de temperatuur. Daardoor koelt het ene stuk meer af als het ander, waardoor de zooi krom trekt of vervormt
het vervormt zeker door het lassen het is niet veel maar wel genoeg om het busje er slecht in te krijgen of soms helemaal niet meer,soms als je een heel fijn waterproof schuurpapiertje er doorheen haald dan wilt het busje er wel weer in....schuur er niet teveel aan een heel klein beetje kan al voldoende zijn,....tenminste bij mij wel..
helemaal aflassen had niet gehoeven, vooral niet met TIG waardoor je er heel veel warmte instopt, en dus vervorming optreed! heb de mijne met drie sleeplasjes vastgelast(co2)
suzuki gsxr750 schreef:helemaal aflassen had niet gehoeven, vooral niet met TIG waardoor je er heel veel warmte instopt, en dus vervorming optreed! heb de mijne met drie sleeplasjes vastgelast(co2)
CO2 4 streepjes ging bij mij los.. en vrij snel ook...
[img]http://www.wildeman-tweewielers.nl/pics/avater-jeroen.jpg[/img]NMC 2005: 11e | NMC 2006: 5e | NMC 2007: 4e | NMC 2008: 2e | NMC 2009: 1e !
CO2 4 streepjes ging bij mij los.. en vrij snel ook...
Maar jij bent ook een amateurlasser ja... ;-)als een las mooi is moet je er eigenlijk niet aan gaan slijpen....en tig lassen is eigenlijk wel het mooiste maar ja de kans is zeker heel erg groot dat het gaat vervormen...maar das het risico van het vak
Waarschijnlijk zal je het eerst moeten zachtgloeien, door de hitte en snelle afkoeling is het waarschijnlijk onder spanning komen te staan, en is het daardoor hard en scheur gevoelig, stook hem nog eens heet met een brander, en laat hem rustig afkoelen. Dan zal het draaien een stuk makkelijker gaan.